Per què Twitter limita la visualització de publicacions als seus usuaris?
La xarxa social anuncia una mesura d’emergència temporal per garantir la privacitat dels clients i evitar alimentar a companyies externes
Categories:
Des d’aquest cap de setmana, Twitter ha imposat limitacions a tots els seus usuaris: aquells que no tinguin un compte de pagament no poden veure més de 1.000 publicacions al dia. Així ho ha fet públic el seu propietari, Elon Musk, des del seu perfil a la xarxa social, on titlla la mesura “d’emergència temporal” per “evitar nivells d’extracció de dades i la manipulació del sistema”.
En un principi, els comptes verificats podien llegir 6.000 tuits al dia com a màxim; les no verificades, 600; i els nous comptes no verificats, 300. Al cap de poques hores i de les reaccions que s’anaven succeint, els límits s’han ampliat: 10.000 als comptes de Twitter Blue de subscripció de pagament; 1.000, a les no verificades i 500, pels nous usuaris. Alhora, la plataforma també ha publicat que requerirà que els usuaris iniciïn sessió o es creïn un compte per veure tuits i accedir a la cronologia.
El principal motiu que ha esgrimit Musk per prendre aquesta decisió és que estan experimentant un “saqueig de dades” que està “degradant el servei pels usuaris normals”. Anteriorment, la companyia ha expressat el descontentament amb les empreses d’intel·ligència artificial com OpenAI, entre altres, que “utilitzen les dades per entrenar els seus grans models lingüístics i innovacions per replicar i recordar tuits”.
Poca inversió i l’explotació de tercers
Segons el professor d’Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Ferran Lalueza, hi ha dos factors diferenciats que expliquen aquestes limitacions adoptades per Twitter. Per un costat, destaca la poca inversió feta en els últims temps a la xarxa social. Per altra, l’amenaça d’empreses especialitzades externes que s’aprofiten de les dades que genera la plataforma.
La reducció d'inversió que la companyia ha imposat en els últims mesos és un dels motius que explica la limitació de tuits
Pel que fa a la reducció en la despesa d’inversió i de recursos des que Elon Musk es va fer amb la companyia, el docent apunta que “hi ha un punt on el sistema es pot veure molt tensat, a punt del col·lapse, si es fes un ús massiu dels usuaris”. Per aquest motiu, “s’està intentant baixar el nivell d’intensitat d’ús per garantir la sostenibilitat d’un sistema que, a hores d’ara, està en una situació relativament precària”.
Una altra de les queixes recurrents de Twitter en els últims mesos, tal com apunta Lalueza, ha sigut l’explotació que es fa de les informacions dels usuaris per part d’empreses externes. “Aquesta xarxa s’ha convertit en una font d’informació molt orientativa de les preocupacions de la societat i algunes companyies han fet negoci amb això sent capaces d’extreure dades i tendències. A Musk el molesta que algú pugui fer negoci a costa seva”, afegeix.
L’aposta audiovisual de Twitter
Segons va informar el mateix Twitter en un comunicat el mes de març, el valor de la companyia ha caigut als 20.000 milions de dòlars, pràcticament la meitat del preu per la que la va adquirir l’empresari nord-americà l'octubre de 2022, 44.000 milions; i ha fet retallades a la plantilla. Per aquest motiu, s’està intentant recuperar anunciants i augmentar els ingressos per subscripció.
Una altra de les opcions de futur anunciades per la plataforma és centrar-se en els continguts audiovisuals. “S’estan unificant els estils de les xarxes socials i, des del meu punt de vista, està intentant incorporar continguts audiovisuals semblants a TikTok, el que fa Instagram amb els Reels o Youtube amb els Shorts. Tot per seduir a les generacions més joves”, aposta Lalueza assenyalant a una homogeneïtat entre les diferents plataformes.