Internet supera per primera vegada la televisió en audiència a l’Estat espanyol

El 84% dels ciutadans accedeixen a la xarxa de manera diària, i YouTube és la pàgina més visitada amb 28 milions d’usuaris únics al mes

Categories:

Redacció

Segons la darrera onada de l'EGM, els telèfons intel·ligents són el dispositiu més utilitzat per connectar-se a internet
Segons la darrera onada de l'EGM, els telèfons intel·ligents són el dispositiu més utilitzat per connectar-se a internet | Pexels

Internet ja té més públic que la televisió a Espanya. Així ho corrobora la II Onada de 2021 de l’Estudi General de Mitjans (EGM) elaborat per l’Associació per a la Investigació de Mitjans de Comunicació (AIMC), l’organització encarregada de monitorar les audiències a l’Estat espanyol. D’acord amb l’informe, el 84% dels ciutadans (34.410.000 persones) ja consumeix continguts a la xarxa diàriament, mentre que la televisió cau al 82,8% del consum diari, quedant per sota dels 34 milions d’usuaris.

Internet supera per primera vegada a la televisió en termes d'audiència, i ja és el mitjà de comunicació més consumit a l'Estat | Foto: AIMC
Internet supera per primera vegada a la televisió en termes d'audiència, i ja és el mitjà de comunicació més consumit a l'Estat | Foto: AIMC

De tots els llocs webs, YouTube és la pàgina més popular entre els ciutadans espanyols, atès que l’EGM registra més de 28 milions de visitants únics en els darrers 30 dies. Al servei de vídeos de Google el segueix Facebook amb 21 milions d’usuaris i, en tercer lloc, Spotify, amb una mica més de 10 milions i mig. Els mitjans de comunicació, encapçalats per El País, La Vanguardia, RTVE.es i As, ocupen la majoria de llocs de la classificació, tot i que el lloc Loteriasyapuestas.es s’assenta en la sisena posició del rànquing.

Els telèfons intel·ligents són, amb diferència, el dispositiu més comú a l’hora d’utilitzar internet, atès que el 94,5% dels seus usuaris els utilitzen per connectar-se a la xarxa. Una mica més de la meitat dels propietaris d’ordinadors portàtils i de televisions amb connexió registren activitat a la xarxa, mentre que la xifra cau al voltant del 30% per als usuaris de tauletes i d’ordinadors de sobretaula. Per la seva banda, la missatgeria instantània és el servei més utilitzat de tots, amb el 97,4% dels usuaris, i la segueixen el correu electrònic (78,9%), les xarxes socials (70,4%) i la lectura de notícies d’actualitat (64,2%).

Creixement progressiu i diversificat

L’ús d’internet no ha deixat de créixer des de la seva arribada al nostre territori. Segons les dades computades per l’EGM, el 2003 es va superar per primera vegada el 25% dels usuaris, mentre que el 2010 es va arribar a la meitat de la població i el 2016 a una tercera part. A Catalunya, les xifres d’audiència són lleugerament superiors que al global de l’Estat, atès que un 90,8% dels catalans han estat consumidors diaris de la xarxa durant el darrer mes, pel 87% dels espanyols.

Amb el pas dels anys, el públic d’internet no només s’ha estès, sinó que també s’ha diversificat. El 1997, el primer any que l’AIMC té registres d’audiència, el 77% dels usuaris eren homes, pel 23% de les dones, mentre que en la darrera onada de l’EGM aquestes dades estan practicament equilibrades, amb un 49,7% d’usuaris masculins i un 50,3% de femenins. Pel que respecta a l’edat, el 1997 les persones d’entre 25 i 34 anys eren, amb diferència, les que més utilitzaven la xarxa, ja que representaven el 43,4% del global. 24 anys més tard, internet s’ha expandit entre totes les edats, i ara són les persones d’entre 45 i 54 anys les que més es connecten, tot i que ara només són el 20,7% de la població.