El 5G sumarà 3.500 milions de subscripcions el 2025

El desplegament de la internet de nova generació i l’arribada de nous terminals al mercat reprèn la implantació progressiva de la tecnologia, aturada durant els mesos de pandèmia

Aida Corón

El 5G ofereix una baixa latència i majors consum de dades
El 5G ofereix una baixa latència i majors consum de dades | Mika Baumeister / Unsplash

Les subscripcions a la xarxa 5G tancaran el 2021 amb més de 500 milions de contractes i es preveu que l’any següent la xifra s’enlairi fins als 1.000 milions de plans. La ràpida implantació de la tecnologia que es preveu per als pròxims anys situarà el nombre d’usuaris d’aquests serveis en prop de 3.500 milions per al 2025, segons les previsions d’un estudi de la companyia Omdia presentades en el marc del 5G Fòrum. Tot i que la pandèmia va frenar la implantació de la infraestructura i desenvolupament de software i hardware a escala d’usuari, el seu ús s’ha estès a entorns com el sanitari i el turisme, on han estat un suport per a la gestió de la covid-19. Tal com ha assenyalat la directora executiva de la companyia, Maria Rua, des del passat mes d’octubre l’extensió dels serveis ha tornat a reprendre la seva activitat i el sector ja torna a promoure la contractació de la xarxa de nova generació.

Des del mes de març d’aquest mateix any, la Xina s’ha posicionat com el país líder en 5G. Actualment representa el 70% de les subscripcions i ha superat potències com Corea del Sud i els Estats Units. El continent americà aglutina només el 9,5%, que tot i que els estudis apunten que no aconseguirà superar el ràpid ascens del mercat xinès en els pròxims dos anys, el llançament dels nous dispositius d’Apple podria ajudar-lo a incrementar la quota mundial.

A l’Estat espanyol, companyies com Movistar, Vodafone, Orange i MasMóvil són les empreses de telecomunicacions que lideren el desplegament de la tecnologia i l’oferta de subscripcions, les quals es basen majoritàriament a oferir més dades, accés a serveis de continguts en streaming o més velocitat per usar apps amb alts consums. “Existeixen nombroses formes d’atraure els consumidors”, ha assenyalat Rua, “a Corea del Sud ha triomfat l’ús d’aplicacions que justifiquen el 5G i que ha empès els abonats a pagar pel servei”.

Huawei i Apple són els fabricants que lideren l’arribada de terminals amb 5G al mercat

En el cas dels fabricants de dispositius preparats per usar les últimes innovacions, Huawei, Ericsson i Nokia són les principals marques al mercat espanyol. Precisament la marca xinesa ocupa des del 2020 el primer calaix del podi en venda de smartphones amb 5G i copsa el 32% del mercat global amb 244 milions de terminals.

Apple va tancar l’any anterior en segona posició després de treure-li el lloc a Samsung. Els seus dispositius representen el 27%, una dada que la directora executiva d’Omdia qualifica “d’extraordinària” perquè “va entrar tard al mercat i ja és el segon operador de telèfons al món”. Per aquest motiu, dubta sobre la capacitat de Huawei de mantenir el lideratge, principalment pels problemes de penetració als Estats Units.

Precisament el llançament dels nous iPhones amb 5G va suposar un augment del preu dels telèfons mòbils d’última generació durant l’últim trimestre del 2020. Pel que s’espera que el cost d’adquisició d’un nou terminal incrementi de manera progressiva al llarg del 2021.

Més qualitat i velocitat a la xarxa

L’enquesta realitzada per Omdia conclou que el 75% dels usuaris percep el 5G com una tecnologia que proporciona velocitats més elevades per descarregar continguts i comunicar-se mentre que el 30% l’associa als videojocs, la realitat virtual i l’ús d’apps amb alts consums de dades. Malgrat que cada cop hi ha més consciència de la seva implantació progressiva, únicament el 20% dels consumidors estaria ara mateix disposat a canviar de dispositiu mòbil per gaudir de la xarxa de nova generació i una tercera part considera que no serà necessari substituir la connexió fixa per cable a les llars. En aquest sentit, Rua ha destacat que el 5G serà especialment útil en les zones on la fibra òptica no arriba, mentre que en els nuclis urbans coberts per ella es mantindrà la instal·lació actual pels bons resultats que ofereix.

El vídeo en ‘streaming’, els videojocs, les llars i cotxes intel·ligents, i el núvol són els serveis que faran augmentar la demanda de plans 5G

Les previsions de les empreses de telecomunicacions pel que fa als usos del 5G situen el consum de vídeo com un dels drivers que motivaran la contractació de subscripcions per part dels usuaris. L’informe presentat per Rua posa en primer terme els directes d’entreteniment i esdeveniments esportius com productes estrelles, seguit pels videojocs en línia i la massificació de dispositius que converteixen les llars en smart homes, la introducció del vehicle intel·ligent i l’ús del núvol.

Etiquetes