El Govern espanyol amplia les concessions de freqüències de ràdio als 40 anys per potenciar el 5G
La mesura s’aplicarà en les properes licitacions i busca garantir estabilitat a les operadores perquè inverteixin en infraestructures
Categories:
El Consell de Ministres ha anunciat aquest dimarts l’ampliació de les concessions de freqüències a l’espai radiofònic dels 20 anys actuals als 40 amb la intenció de potenciar les inversions en infraestructures necessàries per al desplegament de la xarxa 5G. Aquest moviment pretén garantir estabilitat i previsibilitat a les operadores de telecomunicacions a l’hora d’aplicar els canvis necessaris a la xarxa, segons el govern espanyol.
L’ampliació del termini de la concessió s’aplicarà ja a les pròximes licitacions de bandes de freqüències, entre les quals destaca la dels 700 megahertzs (MHz), anteriorment ocupada per la TDT i que s’ha alliberat per assegurar el desplegament del 5G. La subhasta, que està prevista pel primer trimestre de 2021, ha trobat l’oposició de les operadores en dues direccions: el preu d’inici (1.170 milions d’euros), que consideren massa alt, i les obligacions lligades a la concessió en termes de cobertura al territori. El secretari d’Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals, Roberto Sánchez, va comentar en una entrevista per a Efe al febrer que no descarten modificar el preu.
La banda dels 700 MHz és una de les més importants per a la implementació del 5G a tot el territori, juntament amb les de 26 i 3,5 gigahertzs (GHz), que també es veuran afectades per l’ampliació del termini de concessions en licitacions futures. En el primer cas, es preveu que es destini majoritàriament a ús industrial, i encara no té data de licitació. La banda de 3,5 GHz, en canvi, ja està adjudicada, però està pendent de reordenar el seu espectre de manera que tres de les quatre operadores (Telefónica, Orange i MasMóvil) tinguin els seus megahertzs ubicats de forma contínua, com ja té Vodafone.