Escena 4.0, la ‘start-up’ catalana que vol reinventar els escenaris culturals amb tecnologia immersiva i energia pròpia

El projecte impulsa una cúpula intel·ligent modular que integra estructura, audiovisual i generació energètica per transformar concerts, festivals i espectacles.

Sergio Cabanelas Alcaide

Escena 4.0 impulsa una cúpula intel·ligent modular que integra estructura, audiovisual i generació energètica per transformar concerts, festivals i espectacles.
Escena 4.0 impulsa una cúpula intel·ligent modular que integra estructura, audiovisual i generació energètica per transformar concerts, festivals i espectacles. | Cedida

Els concerts, festivals o espectacles a l’aire lliure comparteixen un mateix repte: muntatges complexos, molts proveïdors implicats i un gran consum energètic. En aquest context neix Escena 4.0, una start-up catalana que vol repensar el concepte d’escenari amb una infraestructura que combina arquitectura modular, tecnologies immersives i generació d’energia renovable.

El projecte gira al voltant d’una cúpula geodèsica intel·ligent pensada per a esdeveniments culturals i experiències immersives. La idea és concentrar en una sola estructura tot allò que normalment s’ha de muntar per separat: l’escenari, el sistema audiovisual i la infraestructura energètica.

Escena 4.0 és la conclusió final d’un productor cansat de batallar amb milers de proveïdors i amb poques solucions realment sostenibles”, explica Isaac Domínguez, fundador i conseller delegat de la companyia. 

Un escenari pensat com una infraestructura cultural

El projecte neix de l’experiència acumulada durant més de dues dècades en la producció d’esdeveniments culturals. Segons Domínguez, el model actual sovint és poc eficient i obliga a repetir els mateixos processos tècnics una vegada i una altra.

La proposta d’Escena 4.0 és convertir l’escenari en una infraestructura cultural intel·ligent, capaç d’adaptar-se a diferents usos: concerts, festivals, teatre, dansa, cinema immersiu o competicions d’esports electrònics.

La cúpula modular d’Escena 4.0 pot reduir fins a un 50% el temps de muntatge dels escenaris i un 45% els costos de producció.

La clau és una estructura modular i plug-and-play que permet reduir el temps de muntatge i facilitar el transport i la reutilització dels equips. Les cúpules poden adaptar-se a diferents dimensions —entre 6 i 36 metres de diàmetre— i estan dissenyades per instal·lar-se ràpidament i funcionar de manera autònoma.

Estem desenvolupant un nou mètode constructiu: una cúpula geodèsica amb la tecnologia integrada. Un moviment amb tres sistemes: estructura, audiovisual i energia”, explica el fundador.

Segons les estimacions del projecte, aquest model pot reduir fins a un 50% el temps de muntatge dels escenaris i prop d’un 45% els costos de producció.

Una experiència immersiva de 360 graus

Més enllà de la infraestructura, Escena 4.0 aposta per un model d’esdeveniment més immersiu. L’interior de la cúpula pot funcionar com un espai audiovisual de 360 graus, amb projeccions envoltants, sistemes de mapatge digital i so tridimensional amb processadors acústics avançats.

Aquesta configuració permet crear entorns immersius sense necessitat d’utilitzar ulleres de realitat virtual, de manera que els assistents poden moure’s dins de l’espai i interactuar amb el contingut digital projectat.

La infraestructura integra sistemes de generació d’energia renovable que poden reduir fins a un 81% les emissions associades als esdeveniments culturals.

La tecnologia audiovisual inclou sistemes de projecció esferoidal, control avançat de reverberacions i processament de so orientable, pensats per adaptar-se a diferents formats d’espectacle.

La proposta pot adaptar-se a formats molt diversos: des de concerts immersius fins a projeccions cinematogràfiques, instal·lacions artístiques digitals o esdeveniments d’e-sports.

Energia pròpia per reduir l’impacte ambiental

La sostenibilitat és un altre dels pilars del projecte. Escena 4.0 integra diferents sistemes de generació d’energia renovable, com la fotovoltaica, l’energia cinètica i l’eòlica.

La combinació d’aquestes tecnologies permet que l’estructura pugui autogenerar part de l’energia que consumeix, reduint la dependència de fonts externes i l’impacte ambiental dels esdeveniments. Una sola estructura pot arribar a produir més de 144 megawatts anuals d’energia, mentre que el seu sistema energètic pot reduir fins a un 81% les emissions associades en comparació amb infraestructures convencionals.

Som un cinema portàtil, un cinema interactiu i un escenari que s’autogenera la seva pròpia energia”, explica Domínguez. “El que volem és portar aquest nou estàndard ecològic i interactiu arreu del món”.

Tecnologia, cultura i col·laboració

Més enllà de la tecnologia, el projecte també té una vocació cultural i social. Escena 4.0 vol fomentar un model d’esdeveniment on artistes, tècnics i públic participin activament en la creació de l’experiència.

La companyia defensa un model on la cultura, la tecnologia i la sostenibilitat avancin conjuntament. Això inclou també la professionalització dels treballadors del sector cultural i la col·laboració amb artistes, col·lectius i centres tecnològics.

“El que volem és que la infraestructura cultural sigui resilient, interactiva i accessible per a tothom.” — Isaac Domínguez, fundador i CEO d’Escena 4.0.

La cultura és l’eix vertebrador de qualsevol societat rica i crítica”, afirma Domínguez. “El que volem és que la infraestructura cultural també sigui resilient, interactiva i accessible per a tothom”.

Un projecte amb ambició internacional

Escena 4.0 es troba actualment en fase de desenvolupament del seu primer producte comercial i treballa per tancar la seva primera ronda d’inversió.

L’objectiu és portar al mercat la primera versió de la cúpula intel·ligent durant el 2026 i començar a desplegar el projecte en esdeveniments culturals i tecnològics a escala internacional.

Volem explicar al món que des de Catalunya neixen projectes disruptius”, conclou Domínguez. “El futur és vostre, la cultura és nostra, i volem dibuixar un món on ballar sigui també una revolució”.