Cap factura sense control: Verifactu digitalitza la relació entre empreses i administració

El sistema busca que l’Agència Estatal de l’Administració Tributària pugui obtenir informació fiable i en temps real sobre les emissions de totes les factures

Categories:

Oriol Quintana

El sistema, impulsat per l’AEAT, serà obligatori per a totes les societats a partir del gener del 2026; i, pels autònoms, a partir del juliol del mateix any
El sistema, impulsat per l’AEAT, serà obligatori per a totes les societats a partir del gener del 2026; i, pels autònoms, a partir del juliol del mateix any | SumUp (Unsplash)

Verifactu és un dels noms que més inquieten i preocupen, a parts iguals, les empreses i autònoms de l’estat espanyol. Aquest sistema, impulsat per l’Agència Estatal de l'Administració Tributària (AEAT), serà obligatori a partir del gener de 2026 per a totes les societats i, a partir de juliol del mateix any, pels autònoms. “Aquest és un sistema de prevenció i lluita contra el frau fiscal i representa una autèntica revolució en la manera com les empreses i els autònoms hauran d’operar a partir d’ara”, comenta el director general de b2brouter, Oriol Bausà. L’objectiu que es busca és que l’AEAT pugui obtenir informació fiable i en temps quasi real sobre les emissions de totes les factures.

Tot i que existeixen algunes excepcions, com aquells adherits al sistema SII (Subministrament Immediat d’Informació) o els que operen sota altres sistemes com el TicketBAI (País Basc) o Batuz (Navarra), la conseqüència directa és que totes les empreses hauran d’utilitzar un programari de facturació certificat. “Això significa que el software no podrà permetre la doble facturació, l’alteració o l’eliminació de factures, assegurant així la fiabilitat dels registres i evitant el frau”, complementa Bausà. A més, recorda que “moltes pimes i professionals pensen que si fan servir Excel o Word per emetre factures, queden fora de la norma, i no és així” i que els usuaris podrien ser considerats responsables d’emissió fraudulenta de factures, amb multes que poden arribar als 50.000 euros.

Control exhaustiu, informatitzat i en temps real

“Amb Verifactu es busca un control exhaustiu, informatitzat i gairebé en temps real de tota l’activitat econòmica”, assenyala el director general de b2brouter, “això avui és tecnològicament possible i cap agència tributària vol quedar-se al marge”. Així doncs, a partir d’ara és més complicat manipular la comptabilitat, ja que cada factura emesa queda registrada, en aquest cas, a l’Agència Tributària. “A la pràctica, per l’usuari final no ha de representar cap complicació, simplement cal que utilitzi una eina certificada Verifactu”, afegeix.

Oriol Bausà: “Amb Verifactu es busca un control exhaustiu, informatitzat i gairebé en temps real de tota l’activitat econòmica”

El sistema, com detalla Oriol Bausà, s’ha d’integrar dins del programa o aplicació que es fa servir per generar factures. “A més, no podem oblidar que aviat també entrarà en vigor la Llei Crea i Creix, que farà obligatòria la factura electrònica per a empreses i professionals, com ja passa a països com Itàlia i Bèlgica”, explica, “per tant, és recomanable disposar d’un programari que no només estigui preparat per Verifactu, sinó que també pugui emetre factures electròniques”. Cada programari o plataforma del mercat tindrà la seva pròpia facilitat d’ús i la majoria no requereix formació tècnica i, en pocs minuts, pot emetre factures completament compatibles amb el sistema actual. “En definitiva, aplicar Verifactu no ha de ser complicat: només cal escollir una eina certificada, fiable i fàcil de fer servir”, resumeix.

El director general de b2brouter reconeix que, segons l’experiència, “les eines facilitades directament per l’administració sovint no són gaire intuïtives”. També apunta que el teixit empresarial, sobretot autònoms i pimes, no està gaire preparat per adoptar aquest nou mètode: “És alarmant la manca d’informació que encara tenen moltes empreses i autònoms sobre la necessitat d’adaptar-se a aquest nou sistema. A més, hi ha una gran confusió sobre l’ús d’eines ofimàtiques comunes, com Excel o Word, que moltes pimes i professionals continuen fent servir per facturar. Aquestes pràctiques fan que molts no percebin la urgència d’actuar, quan en realitat sí que tenen l’obligació. En la majoria dels casos, és suficient connectar el programa informàtic especialitzat en comptabilitat existent amb un sistema que ofereixi el servei Verifactu o usar una eina senzilla de facturació al núvol amb aquesta funcionalitat”.

La Llei Crea i Creix, encara sense calendari d’aplicació, obligarà a emetre factures electròniques a totes les empreses i professionals

“Siguem sincers, Verifactu és, essencialment, una eina de control per part de l’administració tributària”, reflexiona Bausà, “és cert que es pot defensar que un millor control contribueix a reduir el frau fiscal, i que això pot acabar revertint positivament en el conjunt de la societat”. Per altra banda, posa el focus en la Llei Crea i Creix “que obligarà a emetre factures electròniques a totes les empreses i professionals” i que, “en aquest cas, sí que hi haurà beneficis clars, ja que s’evitaran factures ‘perdudes’, es reduiran els terminis de cobrament i es minimitzaran els errors administratius”. Així i tot, recorda que aquesta llei encara no té un calendari d’aplicació definitiu i que, de moment, l’adaptació a Verifactu és la primera gran fita.