Visualfy trenca les barreres acústiques per facilitar la vida de les persones sordes

L’empresa valenciana, a través de sensors instal·lats en diferents espais i del telèfon mòbil, dona resposta a les necessitats de les persones amb problemes auditius

Oriol Quintana

Visualfy utilitza la intel·ligència artificial en dos casos molt concrets, com són el reconeixement de veu o de so, sent aquest segon el més complex de treballar
Visualfy utilitza la intel·ligència artificial en dos casos molt concrets, com són el reconeixement de veu o de so, sent aquest segon el més complex de treballar | Visualfy (cedida)

“Estem educats en la cultura del so i això ho sabem de manera intrínseca i, si no t’ho diuen, no t’adones”, explica el director general i cofundador de Visualify, Manel Alcaide. Aquesta companyia valenciana, que va néixer el 2017, usa la tecnologia per trencar les barreres amb les quals es troben les persones sordes en el seu dia a dia. Això ho fa majoritàriament a partir del telèfon mòbil i dispositius instal·lats en diferents espais, sigui a la llar o en un edifici públic. “Estem enfocats a tota classe de sordesa i tenim en compte una sèrie de necessitats”, afegeix, “podem instal·lar la nostra solució tecnològica a qualsevol espai obert al públic, sigui de titularitat pública o privada”.

Actualment, l’empresa té desenvolupats tres productes: Visualfy Places, Visualfy Mobile i Visualfy Home. Pel que fa al primer, Alcaide l’exemplifica amb el sistema instal·lat al CAP Horta de Barcelona: “Un cop entres a l’edifici, es comencen a rebre totes les alertes al mòbil, com les actualitzacions corresponents a les sales d’espera, l’hipotètic cas en què soni l’alarma d’incendis o l’avís del torn per entrar a consulta. D’aquesta manera, ja no s’ha d’estar tota l’estona mirant la pantalla per poder veure aparèixer el nou, mentre la gent que no és sorda només aixequen el cap quan senten la campaneta per veure si són ells o no els interpel·lats”. I ho complementa amb un “això és el que anomenem eliminació de barreres acústiques i s’ha de veure en la seguretat i l’autonomia, ja que no es depèn de ningú, per exemple, per comunicar a l’usuari quan ha d’entrar a consulta”.

Alcaide, sobre Visualfy Places: “Un cop entres a l’edifici, es comencen a rebre les alertes, com les actualitzacions de les sales d’espera, l’alarma d’incendis o l’avís del torn per entrar a consulta”

Aquesta solució, que Visualfy ofereix totalment gratuïta a les persones i recorda que és l’administració pública i l’empresa privada qui té l’obligació legal de complir les normes i garantir l’accessibilitat de qualsevol persona, es basa en tres tecnologies. En primer lloc, uns bucles d’inducció magnètica instal·lats que poden agafar la veu del metge i l’envien directament a l’audiòfon de la persona que té pèrdua auditiva. També hi ha els codis QR que, en escanejar-los amb els dispositius mòbils, poden fer adaptacions del contingut en llengua de signes per adaptar una situació concreta. I, per últim, destaca una eina de transcripció que passa d’àudio a text una conversa per tal de facilitar la comunicació amb dos interlocutors.

De fet, la recepció de veu, com la transcripció a més d’un centenar d’idiomes –entre ells, el català–, és un dels punts forts que menciona Manel Alcaide de Visualfy Mobile, l’eina adaptada als telèfons intel·ligents, així com ho són també el despertador o la connexió amb aplicacions de tercers. “El mòbil es pot connectar, per exemple, amb bombetes intel·ligents per tal que s’encenguin a una hora determinada del dia en substitució de l’alarma”, comenta. I afegeix que ja hi ha casos que es vinculen al dispositiu per mesurar la glucosa en sang, que acostuma a fer els avisos d’alerta mitjançant sons; o sensors de moviment, quelcom útil sobretot quan s’està dormint a la llar i s’ha de tenir cura de persones ancianes o nens que es poden aixecar en qualsevol moment. Per últim, Visualfy Home, que actualment es troba en fase de test, es basa a donar resposta i alertar sobre els sons orgànics que hi ha dins la casa, com el plor d’un nadó o el lladruc d’un gos.

La transcripció de veu, el despertador o la connexió amb l’aplicació de tercers són els principals punts forts de Visualfy Mobile, l’eina de la companyia valenciana pensada per a telèfons mòbils

La companyia és l’única en oferir aquests serveis a l’estat espanyol i a tota Europa i ja tenen alguna patent registrada en altres països. Visualify recorda, a través de Manel Alcaide, que l'acte europeu d'accessibilitat per a persones discapacitades a través d'aplicacions mòbils ha de garantir l’ús d’una app general, que contempli diferents situacions. En cas que no sigui així, s’hauria de descarregar una plataforma per a cada context concret, sigui anar al metro, a l’entitat bancària o a la mateixa llar.

IA per reconeixement de so i de veu

L’empresa fa ús de la intel·ligència artificial (IA) en dos casos molt diferenciats, pel reconeixement de so i de veu. “Tot i que a simple cop d’ull pugui ser el mateix, és molt diferent”, puntualitza el director general i cofundador, “quan estem parlant de reconeixement de veu sé que és un idioma, on segurament tinc una frase amb subjecte i predicat, però en el so, pot ser un caos i l’algoritme ha de ser capaç de discernir-los tots, agafar el que interessa i actuar en conseqüència”. Prenent com a exemple una alarma d’incendis, s’enregistra el so i es generen uns models d’IA que fa que, cada vegada que es reprodueixi, s’enviï una alerta.