Algorae: optimització i eficiència en els transports de persones i mercaderies

La ‘spin-off’ de la UPC facilita la planificació de rutes de les petites i mitjanes empreses i automatitza uns processos que encara avui moltes companyies fan de forma manual

Categories:

Oriol Quintana

Algorae usa un sistema intel·ligent d’optimització matemàtica i se centra molt en la personalització de cada cas, com ara les restriccions que hi poden haver
Algorae usa un sistema intel·ligent d’optimització matemàtica i se centra molt en la personalització de cada cas, com ara les restriccions que hi poden haver | Marcin Jozwiak (Pexels)

Millorar la logística i optimitzar rutes continua sent una de les tasques pendents per a moltes companyies. Per poder ser el més eficient possible cal una bona organització i planificació i això és el que proposa Algorae, una spin-off de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). “A partir d’un conjunt de comandes, per exemple, d’una empresa de distribució de productes o de persones i d’una flota de camions o altres vehicles, assignem les comandes als transports per tal que els recorreguts siguin el màxim d’òptims”, explica el director general i un dels cofundadors, Ernest Teniente.

La start-up va néixer a finals del 2023 per automatitzar un procés que encara moltes organitzacions fan de forma manual. “El 99% de les pimes catalanes, tal com ens ha confirmat una persona experta en el tema, fan aquests processos de logística manualment i no disposen de cap eina d’ajuda”, detalla Teniente, “i això vol dir que una empresa pot tenir una, dues o tres persones dedicades tota la seva jornada laboral a organitzar camions”. I ho il·lustra amb el següent exemple: “Si només tinc dos camions, no és cap problema, però si en tinc 40 i vull escalar el meu producte perquè m’he marcat duplicar les vendes en dos anys, també s’escala en complexitat”.

Optimització matemàtica per a la personalització

Algorae, que usa un sistema intel·ligent d’optimització matemàtica, se centra molt en la personalització de cada cas, ja que, com relata el director i cofundador, “cada un dels clients pot tenir moltes restriccions”. La franja horària d’entrega del producte, els volums dels camions, el quilometratge que es pot fer o quan es tarda a carregar les mètriques de cada producte són alguns dels molts aspectes que s’han de contemplar. “El que s’ha de fer és encaixar totes aquestes restriccions amb tot el que has de distribuir i, de vegades, aquestes són tan fortes que no tens prou flota per distribuir-ho tot”, adverteix. 

Els clients poden tenir moltes restriccions, com la franja horària d’entrega del producte, els volums dels camions, el quilometratge o el temps que es tarda a carregar les mètriques

L’eina SORT (Sustainable Optimization of Routes in Transport) –adaptable com a API, Saas o aplicació– està pensada per tal que no s’hagi de reprogramar res. Elaborada al laboratori d’innovació i recerca de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (inLab FIB) de la UPC, només ha d’adaptar la potencialitat de la plataforma al domini de cada empresa, buscant així una adaptació tan ràpida com sigui possible. Això dependrà dels indicadors clau de rendiment, anomenats també KPI, que vulgui potenciar cada companyia com la minimització de quilòmetres recorreguts o l’optimització de la jornada laboral dels treballadors. Ara per ara, està en fase prova de concepte, analitzant com hauria canviat amb aquesta tecnologia una situació concreta d’un cas real del sector de la distribució de mercaderies.

Transport de persones amb mobilitat reduïda

La spin-off de la UPC, Algorae, col·labora amb l’Ajuntament de Barcelona a través del seu projecte SIMA (Servei d'Integració de Mobilitat Adaptada), que permet la gestió diària del servei de transport especial a la capital catalana. D’aquesta manera, el consistori pot organitzar més serveis sense un increment de cost extra. “Tu organitzes el teu transport en funció de les peticions que tens, com si fos una comanda, siguin serveis fixos o esporàdics i això inclou des d’una persona que necessita accedir al seu lloc de feina a aquella persona que desitja anar al teatre, visitar un familiar o anar a algun altre esdeveniment”, assenyala Ernest Teniente. “L’eina és més potent que això, però aquest és el servei que estem proposant nosaltres en aquests moments”, afegeix el director general i cofundador, “permetria fer altres coses que aquí encara no s’admeten, potser per un tema cultural, com seria la compartició de taxis”.

SIMA (Servei d’Integració de Mobilitat Adaptada) contempla tant els transports a persones que fan viatges recurrents com els esporàdics

Solució en situacions amb incidències

Pel Mobile World Congress 2024, des de l’inLab FIB es va desenvolupar una prova de concepte en col·laboració amb els Mossos d’Esquadra, que es basava en una eina d’assistència que donava resposta als incidents policials amb l’ajuda de la intel·ligència artificial. “En aquest cas vam usar la tecnologia no per moure persones ni mercaderies, sinó per la gestió del patrullatge policial”, comenta Teniente. I detalla: “El servei policial està planificat a través de punts d’interès policial i aquí entra la forma en la qual un reparteix els cotxes patrulla. La complexitat arriba quan hi ha una incidència i una patrulla ha de deixar de donar servei a allò que estaven fent i, a partir d’aquí, s’han de tornar a planificar totes les rutes i els nous punts d’interès policial, donant prioritat a uns o altres segons el context”. De fet, com es remarca des d’Algorae, és un servei que seria adaptable a diferents situacions d’emergència, com sistemes d’ambulància o de rescats a la muntanya.