Foot Analytics, el detector de la gestió eficient de les oficines
L’empresa comercialitza un SaaS que capta l’ocupació i ús dels edificis corporatius per gestionar els llocs de treball de forma eficient
Categories:
Hi ha una afirmació que no ha deixat de repetir-se des del confinament provocat per la covid-19: la pandèmia va demostrar que el teletreball és viable i que molts treballadors l’abracen de bon grat. Malgrat que cada cop més empreses estan obligant a un retorn total els cinc dies laborables de la setmana, encara n’hi ha que l’han adoptat com un element més per garantir el benestar dels equips. I això es fa assumint un repte: què s’ha de fer amb les oficines en propietat o lloguer que tenen un cost i que estan mig buides? La companyia catalana Foot Analytics distribueix una solució anomenada iKnos que analitza el nombre de connexions a una xarxa wifi corporativa per obtenir dades respecte del nombre de persones que es troben físicament en un entorn, quanta estona hi són i quines zones ocupen. “En un lloc on hi havia 1.000 treballadors, abans potser tenies 1.000 taules. Ara no té cap mena de sentit, perquè la gent només va a l’oficina quan s’ha de reunir i col·laborar; si ha de fer colzes, es queda a casa”, detalla el director d’Operacions, Jordi Mas, “ajudem les empres a dimensionar quants llocs de treball físics calen segons la plantilla i el comportament per fer-ho eficient”. Una proposta que aquests dies és present al Mobile World Congress amb l’objectiu de captar nous clients.
La solució més habitual és crear una dinàmica de rotació en la qual els empleats acudeixen presencialment dos o tres dies. S’acostuma a fer per equips unes jornades determinades, per així garantir discussió de projectes i treball conjunt, mentre que d’altres són voluntàries. Encara que no hi hagi una rutina establerta cada setmana, el sistema té la capacitat de captar dades qualitatives per prendre decisions adequades. El seu valor diferencial és que els sensors només s’instal·len en espais reduïts, com serien sales de reunions, i el gruix de la captació de les dades es fa amb la connexió de la plataforma a la xarxa. “Ens integrem amb Cisco, Aruba, Ruckus... ocupen el 95% del mercat, així que podem donar servei a qualsevol companyia”, comenta Mas. “Amb la wifi, podem recollir la presència dels dispositius, siguin ordinadors o mòbils, i veure quin ús fa els treballadors de l’espai”, continua, “així obtenim una radiografia de l’ocupació i permetem prendre decisions”.
Fins i tot, permet captar els dispositius que no estan connectats a la wifi, però que tenen la cerca de xarxa oberta, tot i estar utilitzant la connexió 5G pròpia. “Els mòbils són com els cotxes, que tenen matrícula. Quan entre i surts de l’autopista amb Teletac, sabem que ets tu, però si vas per una autovia, sabem que hi ha un cotxe, però no qui és. Això ho podem traslladar als dispositius”, compara. Reconeix que això no permet obtenir amb precisió informació sobre el comportament d’aquella persona, però ho veu com casos excepcionals: “La gent, normalment, es connecta a la wifi quan treballa, així que la imatge que extraiem és fidel i té un mínim marge d’error de menys del 3%”.
Dades disponibles per a tothom
A escala corporativa, la decisió més habitual és treure taules fixes i ubicar sales de reunions o espais oberts on poder mantenir converses de treball més disteses, però la informació que obté Foot Analytics no és només per a la direcció, sinó també per a cadascun dels integrants de la plantilla. Mitjançant un panell obert, es pot saber l’ocupació dels espais de trobada o de la zona de cafè i menjador, i escollir si és un bon moment per anar-hi o està massa atapeït.
La proposta és viable per a entorns petits, però el client principal és un perfil de gran empresa que gestiona un nombre elevat de treballadors i metres quadrats. La Generalitat, el Banc Sabadell, Acciona, Hyundai, Applus o Inditex utilitzen la tecnologia, que pot monitorar dades des del primer minut, però que, segons Mas, requereix una mirada a llarg termini: “La informació que s’obté s’ha d’estudiar i planificar canvis per aplicar a un any vista. Podem oferir millores a curt termini, però és una estratègia que demana més recorregut”.
Del comerç a les oficines
La proposta iKnos funciona com un programari com a servei (SaaS) i és el resultat de l’evolució d’una companyia que va néixer el 2013, inicialment, per dotar els comerços físics de les mateixes dades de les quals disposen les botigues en línia. El servei s’oferia mitjançant sensors i una plataforma d’anàlisi amb intel·ligència artificial que va arribar a més de 500 espais.
Poc abans de la pandèmia, la companyia va desenvolupar iKnos i va substituir tot el treball amb sensors per la integració a la xarxa wifi. Amb la pandèmia, recorda Mas, va arribar el gran esclat: “Quan ens van tancar, nosaltres ja havíem fet el salt internacional, érem a Europa i Amèrica, però el confinament ens va ajudar a créixer encara més i ens obre l’oportunitat de passar de l’entorn comercial al corporatiu amb el retorn posterior a les oficines”.