Cribdata, l’empresa que retorna el poder de les dades als usuaris
La ‘start-up’ catalana fa d’intermediari entre empreses i internautes perquè aquest recuperi la capacitat de decidir a qui i a què es destina l’empremta que deixa a la xarxa
Categories:
Cada cop que es visita una pàgina web, les galetes recullen informació; quan algú se subscriu a un butlletí, el mateix; i quan crea un nou usuari en algun espai, també. “Internet va néixer per connectar-nos, però tot això s’ha descontrolat perquè les empreses han abusat, i hem arribat a veure una mena de paranoia que ens porta a creure fins i tot que els telèfons ens escolten”. Aquest caldo de cultiu que explica Ricardo Piiroja és el que el va portar a crear Cribdata, una start-up que retorna als usuaris el poder de les dades que cedeix en el seu ús de les eines i plataformes digital. “Per a les grans empreses sempre hem sigut menjar gratuït, com si haguéssim tingut petroli a casa i ens l’haguessin pres, i no ens haguessin donat ni les gràcies”, insisteix amb contundència, “han agafat les nostres dades i la nostra empremta digital per fer negoci, i el que volem nosaltres és canviar com funciona el mercat”.
La companyia ha creat una plataforma que analitza quantes empreses tenen informació d’una adreça de correu electrònic. Ofereix un llista a l’usuari i li dona el poder de decidir quines organitzacions vol que es quedin les dades i de quines vol que s’eliminin, com també rebre remuneració pel fet de fer negoci amb la seva empremta a les xarxes. Cribdata no cobra res als internautes, sinó que ajuda les que volen monetitzar tots aquests recursos a gestionar-ho: “Si una persona diu que vol rebre diners, fem una anàlisi dels seus hàbits a internet, dels seus interessos i de tot allò que pugui interessar a les empreses de forma anònima”. O com diu Piiroja, “recaptem les dades perquè l’usuari es converteix en el centre de les decisions i escull qui i com utilitza la seva informació”.
Cribdata dona a l’usuari la capacitat de vendre o no les seves dades, a qui i per què
El procediment implica reclamar el big data disponible tant a les companyies petites i mitjanes, com a les grans tecnològiques. En aquest sentit, el Reglament General de Protecció de Dades ha posat els fonaments perquè tota la tasca de l’equip fundador, integrat per Piiroja, Claudia Vera i Gonzalo Salazar sigui possible. “Ha generat barreres per a les empreses de màrqueting i ha fet que s’incrementin els costos de recaptar informació per a les campanyes que impulsen, però la solució és, simplement, posar l’usuari al centre i preguntar-li si vol formar part del mercat”, explica el també CEO. Quan la societat de cop i volta es troba amb aquest poder i la capacitat d’escollir, se sorprèn de la llista tan llarga de negocis que el coneixen. “De cop i volta veuen que 250 empreses tenen la seva informació, sense conèixer-les totes ni saber com han arribat a tenir-la”, afirma Piiroja.
A més de garantir l’anonimat total, la start-up tampoc emmagatzema res als servidors propis. Tota la informació roman al mòbil de la persona que n’és propietària, seguint la mateixa operativa que les claus del banc per accedir a l’app i fer moviments. La dada només es sintetitza per dibuixar comportaments que es poden associar a les necessitats de cada empresa i, quan hi ha una coincidència entre la demanda i l’oferta, Cribdata demana a l’internauta si vol vendre la informació i el permís necessari per iniciar l’operació.
Oferir un servei clau també a les pimes
La start-up té la seu principal a Barcelona, però opera a Espanya, el Perú i Xile. La tipologia de client és molt diversa, des de companyies fins a desenvolupadors, a banda dels mateixos usuaris que volen recuperar el poder. Entre els serveis que ofereix, hi ha la generació de dades noves endreçades: “Sintetitzades i classificades per crear punts de dades noves i fer models predictius reals amb un entrenament més acurat dels algoritmes d’intel·ligència artificial”. “Això és beneficiós per a les persones perquè es pot enviar informació personalitzada que s’adequa de debò als seus interessos”, aclareix, fet que dona com a resultat menys correu brossa i despesa en campanyes que no generen un rendiment clar.
La 'start-up' obté, neteja i llegeix dades que els usuaris decideixen aportar per generar eines amb la capacitat d’hiperpersonalitzar els serveis
Entre els objectius de futur, es troba el d’oferir el servei a qualsevol mena de companyia. Recaptar, netejar, treballar i entendre les dades és un procediment costós que no està a l’abast de tots els pressupostos, de manera que convertir-se en l’equip que ofereixi les dades ja curades pot ser la clau per a molts negocis. Segons Piiroja, la idea a curt termini és “brindar paquets oberts amb costos que s’adaptin a qualsevol necessitat, per petita que sigui l’empresa”.
Per fer front al full de ruta, la start-up catalana ha tancat una ronda de finançament de 155.000 euros liderada per FI Group, una consultora especialitzada en assessorament a empreses en la gestió de finançament d’R+D+I. Amb aquesta injecció de capital, s’han establert el Brasil i Mèxic com a pròxims mercats on aterrar, i reforçar l’activitat als Estats Units, en el qual ja s’han fet algunes proves.