Orpheus, el delator de les males pràctiques en la gestió d’edificis

La ‘start-up’ distribueix un dispositiu que analitza l’entorn, i ofereix recomanacions per reduir el consum energètic i generar espas de benestar

Categories:

Aida Corón

Orpheus incopora intel·ligència artificial al dispositiu per analitzar l'entorn i donar solucions reals que milloren la gestió dels espais
Orpheus incopora intel·ligència artificial al dispositiu per analitzar l'entorn i donar solucions reals que milloren la gestió dels espais | Orpheus

Retallar en despesa sempre es troba entre els objectius d’una empresa, però encara més si es tracta de reduir les factures dels serveis energètics. I és que no tot és estalviar, sinó també donar més pes a la consciència i contribuir a treballar en entorns més amables amb el medi ambient. Per tal de facilitar aquesta tasca, la companyia catalana Orpheus ha dissenyat un producte que analitza elements com la temperatura, la humitat, la il·luminació o el nombre de persones en un espai per oferir consells sobre com gestionar les oficines i els edificis de forma adequada en temps real.

Tant la seva forma com l’operativa són “senzilles i intuïtives”, remarca el cofundador i CSO, Carles Morales. En forma de capsa que s’enganxa a la paret o al sostre dels accessos, incorpora sensors i termòmetres per monitorar tots els elements que intervenen en crear zones de confort. “Els de la paret miren sobretot temperatura, humitat o llum, mentre que els del sostre compten el nombre de persones que entren i surten per saber quanta gent hi ha”, detalla. Els dispositius són sense fils, de manera que les empreses no han de fer cap inversió en instal·lació complexa, i només necessiten una breu explicació de com funciona l’aparell i el programari associat. “Volíem que fos una eina funcional, així que la vam dissenyar perquè recollís la informació en continu i la intel·ligència artificial fes propostes als treballadors encarregats de gestionar l’espai”, comenta.

El dispositiu recull dades en temps real i de forma contínua, que després analitza la IA per donar solucions concretes de millora en la gestió dels espais

Al mercat existeixen diverses solucions que analitzem paràmetres que intervenen en la reducció del consum energètic, però Morales té molt clar que són a anys llum d’ells: “Cap utilitza algoritmes que et diuen directament què has de fer o que poden llegir patrons, sinó que es limiten a donar dades i han de ser les persones qui treuen les conclusions. Això no és afegir intel·ligència, nosaltres sí que l’afegim perquè monitorem, analitzem i donem solucions”. També comparen les dades monitorades de cada companyia amb el que marca la normativa vigent, les mitjanes en ús energètic d’Espanya i de la Unió Europea, o d’altres empreses que han aplicat el seu producte. “Són dades que ajuden a saber on ets tu, donen context i et permeten saber com pots millorar”, argumenta.

La pandèmia, el punt d’inflexió

Però no tot es basa a reduir el consum de calefacció o d’aires condicions, o tenir menys llums enceses, sinó també a optimitzar els usos dels espais. Arran de la covid-19, moltes empreses han mantingut el teletreball i s’han trobat amb grans oficines mig buides, o fins i tot amb edificis amb diverses plantes sense treballadors. “Això té un cost de manteniment”, alerta, “s’ha continuat configurant la llum i la climatització amb els horaris de 9 a 19h d’abans, quan el que hauríem de fer és canviar-ho, estudiar els nous hàbits i adaptar-ho”. “Però també pot ser adequat vendre part de les instal·lacions, deixar de llogar tants metres quadrats o reconvertir espais per donar-los altres funcionalitats perquè deixin de ser taules i cadires buides”, afegeix.

Malgrat que Orpheus va néixer amb l’ànima d’ajudar en termes de reducció de consum i creació d’espais de benestar per als treballadors, actualment la demanda principal és d’estudi de l’entorn per saber com optimitzar els espais. “Un cop solucionat això, els clients es preocupen per com reduir els costos energètics, però s’adonen que havent millorat abans tot això, ja tenen mig camí fet”, explica Morales.

La tecnologia estudia l'ús real dels espais per part dels treballadors i pot ajudar a decidir si cal reduir m2

Més tecnologia no vol dir millors resultats

La Generalitat, la Universitat de Barcelona, Bayer, Seat, Sanitas, el Mago Pop o el centre comercial Les Arenes són alguns dels organismes i multinacionals que ja han instal·lat els dispositius d’Orpheus. L’estalvi que genera la solució pot anar des dels 300.000 euros fins al milió d’euros si es té en compte tant la visió energètica com de metres quadrats, segons el cofundador, mentre que la reducció de les factures de climatització i llum poden caure fins a un 25%. “I tot plegat, sense instal·lar res ni fer cap inversió, només amb uns dispositius sense fils i algoritmes”, remarca.

Tot i que la tecnologia és l’element fonamental de la companyia, Morales alerta que cal cercar solucions “intuïtives i amb propostes reals”. “Ha de ser una eina alineada amb els usos, no una feina extra que poses a l’equip per entendre-la”, recomana, “he vist equips que han fet grans inversions en propostes complexes i no les han fet servir perquè no les entenen”.