Smart Point, les taquilles que fan comunitat i comerç local

La companyia catalana instal·la armariets en edificis amb alta concurrència de persones per gestionar de forma eficient l’última milla i incentivar les relacions amb els actors de la zona

Categories:

Aida Corón

Smart Point aprofita el col·lapse de la logística en l'última milla per idear un sistema de recollida que fomenta el consum en els negocis locals
Smart Point aprofita el col·lapse de la logística en l'última milla per idear un sistema de recollida que fomenta el consum en els negocis locals | Smart Point

El comerç electrònic no para de créixer. Segons la CNMC, el 2023 es van superar els 84.000 milions d’euros en transaccions el 2023 a Espanya, un 16,3% més que l’any anterior. Però que vagin en augment no només significa que es multipliquen el nombre de moviments i de comerços en línia, sinó que el sector de la logística també es veu oblidat a reorganitzar-se per abastir tots els enviaments que l’activitat genera. I aquí és on entren en joc les taquilles, tan intel·ligents com les de tota la vida amb un quadre on picar els números del codi. Però recentment ha entrat al mercat un nou concepte: armariets que fan comunitat i que incentiven el negoci dels establiments locals. Aquesta és la proposta de l’empresa catalana Smart Point, que ja ha instal·lat els seus a l’Hospital Sant Joan de Déu i en diversos centres del grup Quirón de Barcelona.

La companyia va iniciar l’activitat el 2015 amb unes taquilles que incorporaven la intel·ligència artificial. En el seu moment, van ser pioners amb una tecnologia que encara no havia viscut la seva democratització, i els va ajudar a posar els fonaments per desenvolupar el producte que actualment ja ha arribat també a països com el Regne Unit i Portugal. Però la proposta actual va més enllà del simple repartiment de productes adquirits a l’entorn digital, sinó que pretén unir les persones locals i acabar amb l’impacte negatiu que genera el transport a l’última milla. “Hi ha molts paquets entrant i sortint de zones urbanes, s’ha de reorganitzar perquè ara mateix no és sostenible”, explica el president de la companyia, Edward Hamilton, “les taquilles intel·ligents poden reduir aquestes emissions i el trànsit, però també ajudar a traslladar les compres en línia que fem a grans empreses cap al petit negoci del nostre entorn”.

La proposta de Smart Point té com a base una reordenació de la logística i una dinamització dels recursos de l’entorn més proper. La via per aconseguir-ho és, com diu Hamilton, l’experiència d’usuari: “Busquem la interactivitat. Les nostres taquilles estan equipades amb unes pantalles i un ordinador a dins. Amb això, connectem totes els col·laboradors, des dels que envien i reben els paquets, fins a negocis de l’entorn que poden oferir els seus serveis a través de la plataforma”. No es tracta només de passar anuncis publicitaris, sinó que l’empresa dona l’opció d’adquirir els serveis dels comerços locals des de la taquilla. “Tot es gestiona des del mateix punt on després podràs anar a buscar la teva compra”, comenta.

Tecnologia adequada per al dia a dia

Les taquilles mesuren 155 cm per 60 cm per 195 cm, de manera que es poden encabir fàcilment en qualsevol estructura. Això en facilita la instal·lació, tot i que el sistema no està pensat per a tots els entorns. “Busquem llocs de molta concurrència, com els hospitals, on treballen centenars de persones amb horaris diversos que sovint dificulten la recepció de paquets”, apunta el president. Els centres sanitaris, a més a més, compleixen el requisit que busquen per fer comunitat: “Són lloc de pas també per a la ciutadania, sempre se’n troben en un radi de distància curt i faciliten l’activitat comercial a les botigues de l’entorn, o l’economia circular a través de la compra de productes de segona mà”. L’objectiu final no és més que unir les persones per “dinamitzar els actius de la comunitat”.

Les pantalles, de 32 polzades de mida, inclouen instruccions bàsiques perquè qualsevol persona pugui fer ús de les taquilles. Incorporen un comptador d’emissions de CO₂ per saber quin estalvi s’ha generat amb el transport a aquests espais i no a casa, i no mostren cap dada de l’usuari per tal de complir amb els estàndards del Reglament General de Protecció de Dades. Tota la informació recollida es tracta a escala interna de la companyia i es desa al núvol, de manera que el maquinari no emmagatzema res. A més a més, per accedir al paquet, cal fer-ho amb un codi per evitar fraus.

Fent una predicció a curt termini, Hamilton creu que el comerç electrònic mantindrà la tendència a l’alça i que veurem cada cop més opcions per donar solució al problema de l’última milla. Tot i això, remarca que és important treballar sobre infraestructures de pas per no col·lapsar: “No té sentit posar una taquilla a tots els edificis, sinó en aquells que permeten connectar fàcilment persones pels seus usos”.

Malgrat que les dimensions de l’armariet no són molt grans, tenen la mida suficient per cobrir una rotació de productes de menys de 72 hores. “Veiem que la gent recull de pressa les compres precisament perquè tenim les taquilles en zones estratègiques”, afirma, “no tenim ni creiem que tindrem problemes d’espai gràcies a aquesta lògica de la localització dels espais”.