Fiction Express, la plataforma de cocreació de llibres per millorar la comprensió lectora dels alumnes

El portal implica als joves estudiants en el desenvolupament de la història, a l’hora que monitora les seves competències lingüístiques i proposa activitats per enriquir-les

Categories:

Oriol Quintana

Fiction Express genera un total de 54 obres literàries anuals i ja disposa de més de 300 llibres finalitzats en català, castellà i anglès 
Fiction Express genera un total de 54 obres literàries anuals i ja disposa de més de 300 llibres finalitzats en català, castellà i anglès  | Fiction Express 

La comprensió lectora és un dels deures pendents d’escoles i instituts a Catalunya. Així ho confirma l’estudi PISA, que l’any 2023 va presentar els registres més baixos de la història en aquest apartat i mostra un important retrocés en comparació a fa cinc anys. Per tal de posar solució a aquesta mancança, va néixer Fiction Express, una plataforma que canvia la manera com es creen els llibres, buscant la total implicació dels alumnes en el procés, i amb el suport de professors i escriptors contrastats de la talla de Jordi Sierra i Fabra, Maite Carranza o Francesc Miralles. “La comprensió lectora és la base de qualsevol aprenentatge”, apunta la cofundadora de la companyia, Cristina Puig, “els nens no llegeixen prou, ni bé, ni els agrada allò que estan llegint”.

La falta d’un element engrescador va ser el punt de partida per impulsar aquest projecte pensat per les escoles, que busca ser diferent i motivador. De fet, la iniciativa embrionària va ser un recomanador de llibres infantils, Bolino, l’any 2011. Quatre anys més tard els dos socis fundadors es van adonar que el problema de la competència lingüística no estava en les primeres etapes de la infància, sinó en el moment en què el nen comença a llegir per ell mateix i té dificultats per escollir i trobar el que el motiva.

Un primer contacte literari

Fiction Express s’autodefineix com “una plataforma de cocreació de llibres, que canvia la manera com aquests es creen”. Cada obra disposa de cinc capítols, on intervé un autor i els alumnes. El primer és proposta d’un escriptor professional i al final d’aquest hi ha tres opcions per votar i decidir com es vol que la història continuï. Aquest període té una durada de cinc dies i d’una setmana per una altra es torna a publicar un nou text repetint així tot el procés.

Tots els llibres tenen una llargària de cinc capítols i al llarg de l’any se'n creen un total de 54, ja que cada dos mesos s’inicia un període creatiu de tres llibres en tres idiomes diferents: català, castellà i anglès. Cadascun respon a una complexitat gramatical, sintètica i lèxica diferent i estan pensats per grups diferenciats d’alumnes de 5è i 6è d’educació primària, 1r i 2n d’ESO i 3r i 4t d’ESO. Actualment, a la biblioteca virtual disposen de més de 300 obres literàries disponibles i accessibles pels joves usuaris.

Al llarg de l'any, Fiction Express crea amb l'ajuda dels alumnes 54 llibres i actualment treballa en català, castellà i anglès

Existeix un segon nivell d’involucració durant les cinc setmanes que el llibre està actiu i en producció. A part de la votació, l’alumnat pot participar en un fòrum on hi ha l’autor, que llança algunes preguntes per saber per on dirigir la història. També disposa d’un seguit d’activitats, projectes i exercicis per treballar la comprensió lectora, sigui dins l'aula o a casa. “El 99% dels nostres clients són escoles, però les famílies hi poden arribar a través dels deures”, explica el director de comunicació de Fiction Express, Marc Solé.

Font de dades pel professorat

Fiction Express recull totes les informacions vinculades de l’estudiant a través de la plataforma a la qual s’ha de connectar i registra tota l’activitat. “Donem fins a 13 punts de mesura”, especifica Puig, “el docent obté dades des del temps que dediquen a la lectura, les pàgines que llegeixen, la velocitat en què ho fan, el nombre d’interrupcions, les consultes o com són les rúbriques”. Alhora, els professors tenen accés a totes les participacions que s’han donat al fòrum amb l’autor, així com diferents exercicis ja preparats.

“Per separades, cap de les dades recopilades dona la informació necessària i s’han de veure totes juntes per entendre cohesionadament el que està passant amb l’estudiant”, recorda la cofundadora. D’aquesta manera, es poden tractar d’una forma més precisa les dificultats d’un alumne concret o treballar aspectes generals a classe. Enguany, participen en aquesta iniciativa més de 8.000 centres de 60 països diferents, principalment a Amèrica Llatina, però amb l’objectiu de tenir més presència nacional i internacional.