Oscar García Pañella, director acadèmic de l'ENTI-UB, EUNEIZ i l'IEBS, i soci consultor a Cookie Box
Perfils motivacionals i ‘player types’: tothom juga a alguna cosa
"Tots som 'players' i tenim un perfil de joc. Sigui quan anem a buscar bolets, en una cursa o quan cuinem"
Aquells i aquelles que ludifiquem coses, dissenyem experiències memorables per a les persones siguin turistes, estudiants, ciutadanes, col·laboradors, esportistes, pacients, etc., desitgem que el servei o producte ludificat agafi la persona de la mà i la dugui a un cercle màgic a on, gràcies al seu avatar, que és la projecció del nostre jo dins del món de joc, se sentin immerses en l'èpica d'una narrativa poderosa. Es tracta de viure una estona tot fluint i amb diversió, sentint-nos personatges rellevants i visibles en terres estranyes plenes de tresors per descobrir. Terres, àrees, connectades amb la salut, l'educació, l'esport o el màrqueting per exemple.
"Tots/es som ‘players’. Tenim un perfil de joc. Un de motivacional, podríem dir. Sigui quan anem a buscar bolets, quan fem una cursa o fins i tot quan cuinem"
Tots/es som players. Tenim un perfil de joc. Un de motivacional, podríem dir. Sigui quan anem a buscar bolets, quan fem una cursa o fins i tot quan cuinem. Gaudim fent. Ens agrada jugar i escollir quan fer-ho, això sí. Ens encanta somiar mentre caminem escoltant música; llegir còmics i saltar d'ells a les xarxes socials, a les sèries o al cinema sense abandonar l'univers de ficció; descobrir nous paratges i gaudir-los des de la no presència utilitzant una app, una web o un casc de realitat virtual; o gaudir d'una activitat en família mentre rostim botifarres i compartim vivències. Seqüències de reptes que volem assolir amb plenitud i qualitat, com quan treballem. Com que ens agraden coses, però ben diferents, té sentit parlar de tipologies motivacionals? O detectar per a quines motivacions cal que dissenyem en funció de les persones que tinguem com a usuaris/es finals del nostre servei ludificat? Recordem que el concepte joc fa referència a tota experiència memorable fruïda des de la voluntat i emmarcada en un conjunt de regles que ens duran a una conseqüència final de desequilibri, ja que algú ha de guanyar, altres han de perdre. Així és la vida. I el joc.
" 'Joc' fa referència a tota experiència memorable fruïda des de la voluntat i emmarcada en un conjunt de regles que ens duran a una conseqüència final de desequilibri"
En Richard Bartle, de la Universitat d'Essex al Regne Unit, va compartir la primera classificació de perfils jugadors o motivacionals, de players, fa ja uns anys. En sentit contemporani i un temps després, l'Amy Jo Kim els va refinar i adaptar a l'actual context digital. Així tenim:
- El perfil explorador, que gaudeix amb curiositat de material nou i rellevant; que desitja dir la seva, revisar i curar contingut. Amb molta paciència i atenció al detall.
- El perfil competidor, que treballa per guanyar des de l'esforç. Treballa la seva preparació amb paciència. Compara entre les possibilitats disponibles i persegueix el repte constant, la millora continua. Tempteja, també.
- El perfil creador, que desitja expressar-se lliurement a les xarxes socials; que escull i que decora, construeix i dissenya. Ofereix contingut nou.
- El perfil col·laborador, que viu dins la cultura del like; que ajuda els altres i que comparteix i contribueix; que agraeix; que suma i regala. Pur altruisme.
Aquests tipus estan presents, en més o menys percentatge en tots i totes. Potser n'hi ha un de dominant que serà el nostre nucli de motivació. Però els tenim tots. Així, si quan ludifiquem els tenim en compte, encertarem més i millor perquè oferirem allò que agrada als nostres usuaris/es finals i no pas el que ens agrada a nosaltres com a dissenyadors/es. No a tothom li agrada "jugar perquè sí", però sí que disposem de certes palanques que, accionades adequadament i sempre des de la psicologia, poden ajudar les persones a passar a l'acció. Oi que tots i totes som players, doncs?
Referències
L’autora Amy Jo Kim a https://amyjokim.com/
L’autor Richard Bartle a https://mud.co.uk/richard/