Directora de desenvolupament de Negoci tecnològic a Michael Page i presidenta del Clúster Digital de Catalunya

El futur del treball: tecnologia, formació contínua i inclusivitat

“Les empreses han d’invertir en professionals amb habilitats tecnològiques per ser competitives"

Fa poc més de 15 dies, el World Economic Forum va presentar el darrer informe Futur del treball, un report en el qual anualment s’analitzen les principals tendències i transformacions del mercat laboral global posant un focus especial en les habilitats, ocupacions i estratègies empresarials necessàries per adaptar-se als canvis futurs. Com sabeu, és un dels estudis “obligatoris”, considerat una referència en l'àmbit laboral, ja que proporciona una visió basada en dades i investigació sobre com les macrotendències socials, tecnològiques, econòmiques i mediambientals impactaran en els llocs de treball i en les economies en el curt i mitjà termini.

Doncs bé, enguany es torna a destacar (cap sorpresa, d'altra banda), la creixent importància del talent tecnològic en el mercat laboral global. Segons l'informe, s'espera que les tendències tecnològiques, especialment els avenços en intel·ligència artificial (IA) i processament d'informació, transformin significativament els negocis d'aquí al 2030, cosa que puc palpar dia a dia des de la meva experiència com a directora de desenvolupament de negoci a Michael Page.

“S'espera que les tendències tecnològiques, especialment els avenços en IA i processament d'informació, transformin significativament els negocis d'aquí al 2030”

Fent una ullada més en detall de l’informe, podem observar el creixement accelerat de rols relacionats amb la tecnologia, com ara especialistes en big data, enginyers en fintech i experts en intel·ligència artificial. Però hi ha un aspecte que també crida l’atenció: tot i que la tecnologia és i continuarà sent una gran impulsora dels canvis, només una professió tecnològica -desenvolupadors de programari i aplicacions- apareix entre les més sol·licitades en termes absoluts, juntament amb la de treballadors agrícoles i transportistes o repartidors.

Aquesta convivència de perfils emergents i tradicionals s’explica per diferents motius, com poden ser el creixement especialitzat vs. la demanda massiva, la tecnologia com a eina transversal, l’impacte del creixement demogràfic i els hàbits de consum o els elevats costos i barreres a l’automatització que fan que la mà d’obra “tradicional” segueixi sent clau.
Això ens porta a pensar que mentre que els rols tecnològics creixen ràpidament en percentatge, els sectors tradicionals continuen tenint una presència significativa en el mercat laboral.

"Mentre que els rols tecnològics creixen ràpidament en percentatge, els sectors tradicionals continuen tenint una presència significativa en el mercat laboral"

L'informe també destaca que el 39% de les habilitats i capacitats actuals dels treballadors es transformaran o quedaran obsoletes d'aquí a 5 anys. Per tant, és evident que caldrà invertir en formació contínua per als professionals per desenvolupar competències globals i transversals en àrees com la IA, el big data, les xarxes i la ciberseguretat; i, per descomptat, una alfabetització tecnològica general (també d’aquelles persones del mercat “tradicional”).

Arribat a aquest punt em plantejo: les empreses estan realment preparades per liderar aquesta transició de manera inclusiva? Estem donant prou eines als treballadors per adaptar-se o correm el risc d’eixamplar les desigualtats en el mercat laboral? L’informe evidencia que el talent tecnològic és cada vegada més rellevant en el mercat laboral actual i futur, per tant, les empreses han de reconèixer aquesta tendència i invertir en la formació i captació de professionals amb aquestes habilitats per mantenir-se competitives en un entorn en constant evolució.

Tot i això, és crucial que aquesta transformació no oblidi la dimensió humana: una formació accessible, polítiques inclusives i un lideratge que consideri no només els beneficis immediats, sinó també l’impacte social i cultural a llarg termini.

Etiquetes