Assessor del creixement i autor del llibre 'Creix i prospera'
És merescut el ‘hype’ de la IA a l’empresa?
"La IA canvia el tauler de joc empresarial, però no és tan simple com dir-li a la màquina 'fes-me això'"
Va dir Bill Gates que "sempre sobrevalorem el canvi que hi haurà en dos anys i infravalorem el que hi haurà en els 10 següents"; i amb la intel·ligència artificial (IA) ho estem veient. Veig empresaris mirant d'incorporar xats com ChatGPT en la seva dinàmica diària, sense entendre les conseqüències que això té a escala estratègica i cultural, mentre que ningú no s'atura a pensar de debò què és la IA i com pot adaptar-se (o canviar) la nostra estratègia de creixement a llarg termini. Per exemple, li demanem que redacti una descripció de lloc de treball per a un empleat que tenim, en lloc de pensar primer en què volem nosaltres d'aquell treballador. O perdem el temps seguint un pla de màrqueting fet per un xat (que recull i endreça dades ja existents), en lloc d’analitzar quines iniciatives de màrqueting són les més adients en el nostre cas.
El que està passant amb la IA a algunes empreses és, doncs, un exemple de com perdre el temps en la tàctica, resta temps per a l'estratègia. O el que seria el mateix: deixar-se endur per l'eina, en lloc de per l'objectiu. Que un xat pugui escriure els teus articles, per exemple, no vol dir que l'hagis de fer servir per a publicar més a xarxes. Que es puguin crear imatges, no vol dir que no facis fotografies que mostrin allò que fas o vols transmetre. No nego que la IA és una disrupció que canvia el tauler de joc empresarial, però sí que discuteixo que això sigui tan simple com dir-li a la màquina "fes-me això”. Hi ha quelcom més. Hi ha estratègia.
"El que està passant amb la IA a algunes empreses és un exemple de com perdre el temps en la tàctica, resta temps per a l'estratègia"
Un consultor que conec, amb una marca internacionalment reconeguda, clients arreu del món i una forta presència en productes a internet, ha decidit que, com a part de la seva estratègia de "retirada" (té 76 anys) vol seguir generant negoci passiu, i que una bona manera de fer-ho és creant un xat que respongui segons el seu coneixement escrit i gravat al llarg dels darrers 40 anys de carrera. Ja té una marca potent i ven productes a la seva web, així que aquest ús de la IA no és més que una evolució del que ja ha demostrat que li funciona. No deixarà que la IA escrigui els seus articles ni gravi els seus vídeos, però sí que aprofitarà el que s'escriu per fer assessorament artificial. Això és començar per l'estratègia.
En els anys vinents, viurem canvis al món derivats d'aspectes com l'envelliment i la transició energètica, per posar dos exemples. El que hem de fer nosaltres és pensar en com volem que creixi la nostra empresa en els pròxims temps i com garantim que aquest creixement és rendible, sostenible i durador. I la IA pot ajudar-nos, ben segur.
Ens hauríem d’estar preguntant o, millor dit, estar preguntant a professionals de la tecnologia que no es deixin endur per l'onada: quin és el camí que seguirà la IA?; amb quins clients haurem de treballar en el futur?; ens calen tantes persones a l'empresa?; en quins perfils?; com atraiem les noves generacions (que són menys) sense perdre les antigues (més nombroses)?; com guanyem productivitat?; quin efecte tindrà això en preus i salaris?; i en la forma de treballar?
"Si vols treure profit veritablement de la IA, no segueixis el camí que segueix tothom i fes-te les preguntes adequades"
Diuen que el més important dels xats d'IA no són les respostes, sinó saber fer les preguntes adequades, i crec que això serveix per a l'empresa també. Si vols treure profit veritablement de la IA, no segueixis el camí que segueix tothom i fes-te les preguntes adequades. Quan les vagis responent, la tecnologia tindrà un sentit i un resultat.