Vicepresident de la Taula d'entitats del Tercer Sector Social de Catalunya

Innovació digital per a una millor atenció a les persones

“Oferir una app per dirigir-se a la ciutadania amb celeritat garanteix una millor eficiència dels serveis municipals"

El passat 7 de novembre, la Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya va aplegar vora 200 persones al Citi Lab de Cornellà a la jornada Innovació digital per a una millor atenció a les persones. Convocats pel projecte d’innovació digital de la Taula, m4Social, amb el suport de l’AMB i la col·laboració del consorci Localret i el mateix Citi Lab, la jornada va permetre conèixer diversos projectes impulsats per ajuntaments metropolitans centrats en la garantia dels drets socials en els quals la tecnologia té un paper rellevant.

Així doncs, Sant Feliu de Llobregat, Viladecans, Sant Boi de Llobregat i Sant Cugat del Vallès van poder compartir amb una audiència ben diversa, entre la qual hi havia membres d’entitats socials, personal professional de diverses administracions i altres actors. En aquest escenari, es van posar en valor les seves iniciatives per poder acompanyar de forma més eficaç els veïns i veïnes dels seus municipis tot garantint-ne els drets, especialment de les persones en situacions de vulnerabilitat.

“Es pot lluitar contra la bretxa digital amb un pla de formació per a persones mentores digitals que acompanyen persones en risc d’exclusió”

Mentre que Sant Boi lluita contra la bretxa digital amb un pla de formació per a persones mentores digitals que acompanyen persones en risc d’exclusió, Viladecans ha perfeccionat una app des de la qual la ciutadania es pot dirigir al seu consistori amb més celeritat garantint, per tant, una millor eficiència dels serveis municipals. D’altra banda, Sant Cugat va poder demostrar que l’administració pot ser proactiva gràcies al seu sistema de comunicació amb les famílies del municipi que poden tenir dret a beca menjador gràcies a la informació de què disposa el consistori del curs anterior. Es retalla, d’aquesta manera, el temps de gestió i espera i s’arriba, a més, a millors índexs d’adjudicació d’aquesta prestació.

Finalment, Sant Feliu va compartir un ampli estudi fet a la població del municipi que, una vegada analitzades les dades i gràcies a fons europeus, ha permès desenvolupar un ambiciós assistent personal. Es tracta d’Atenea, que resol tan sols amb la veu les necessitats de persones dependents amb tràmits d’urgència com demanar cita al CAP o trucar a un familiar.

"Els projectes d’innovació digital per millorar l'atenció de les persones en situació de vulnerabilitat han de ser garantits per l’administració de forma equitativa arreu del territori”

La jornada també va posar a debat dos grans municipis com són Barcelona i Terrassa, amb dues federacions d’entitats, ECAS i FEPCCAT, que van dialogar sobre la urgència de la interoperabilitat entre les administracions i les entitats del tercer sector per tal de disposar de dades de bona qualitat que garanteixin una millor atenció a les persones. Aquestes dades, a més, han de permetre a l’administració actuar amb proactivitat de cara a les persones amb dret a prestacions i serveis a causa de la seva situació socioeconòmica.

La Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya va aprofitar la jornada per reclamar una estratègia de país que aglutini i doni coherència a les diverses iniciatives municipals, garantint també l’escalabilitat, sostenibilitat i equitat de tots aquests projectes d’innovació digital que ja permeten una millor atenció a les persones en situació de vulnerabilitat. Aquests projectes no poden dependre de la bona fe o decisions unilaterals de cada municipi, sinó que han de ser garantits per l’administració de forma equitativa arreu del territori.