Assessor del creixement i autor del llibre 'Creix i prospera'

Optimitzar és de ganduls

"Optimitzar és la solució dels ganduls, ja que s'aprofundeix en l'error mentre es fa veure que es millora"

Fa poc vaig veure un anunci que deia "Converteix-te en una persona matinera", i em vaig preguntar: per què? Soc matiner. Precisament a mi no m'han de convèncer, però vols dir que no ho estem duent tot massa lluny en això d'establir un estàndard de la productivitat? Llegeixes les experiències de gurús que es lleven a les 4 per fer exercici; trobes apps que et resumeixen llibres en tres minuts; i t’arriben eines que no s'amaguen de registrar tot allò que fas. I tot per a què? Per ser més eficients i optimitzar els recursos.

Hi pensava diumenge quan, després de molt de temps, vaig dormir més de nou hores (n'acostumo a dormir set). Em vaig quedar fent el ronso al llit llegint Tres homes en una barca (per no parlar del gos), una novel·la tranquil·la i hilarant de Jerome K. Jerome que no podria gaudir en tres minuts i que cal que passi per tots els seus passatges (i no només per les seves situacions còmiques) si volem gaudir-la i aprendre'n de debò.

Com comentàvem fa uns mesos amb la CEO de l'empresa Iterem, Aysel Palacios, al podcast de L'Hora de Créixer, les noves tecnologies no només han incomplert la seva promesa de donar-nos més temps, sinó que ens n'han pres per, tot seguit, tornar-nos a prometre que ara sí, amb aquesta app, el recuperaràs. I això és causat pel concepte de l'optimització i el seu ús indiscriminat com a factor positiu en tota mena d'entorns: optimitza el teu calendari, els teus resultats, el teu temps, el teu equip... Sembla que optimitzar només pot dur a coses bones, oi?

"Les noves tecnologies ens han pres temps per, tot seguit, tornar-nos a prometre que ara sí, amb aquesta app, el recuperaràs"

La definició formal d'optimitzar és portar a l'òptim; o bé dissenyar o modificar (un sistema o un programa informàtic) per tal d'obtenir-ne la màxima eficiència. És això i res més, i aquí rau el problema. Optimitzar és dedicar-se a fer cada cop millor quelcom sense parar atenció en el motiu. Per això, quan una empresa em demana ajut per optimitzar quelcom, se'm posen els pèls de punta i em pregunto: per què?, de la mateixa manera que vaig fer al veure l'anunci de "Converteix-te en una persona matinera".

Les organitzacions dediquen recursos ingents a optimitzar, mentre obliden el motiu d'allò que fan. Llavors, quan no obtenen els resultats que esperaven, en culpen la poca eficiència i miren d'invertir més recursos a optimitzar els sistemes. Recordo un client que no feia més que posar eines de control i registre de l'equip comercial, mentre es queixava que un dels seus agents no els utilitzava. Li vaig demanar quant venia i va resultar que estava un 20% per sobre de la resta. "Treu els controls a la resta si el que vols és vendre més”, li vaig dir.

Per fer-ho fàcil, optimitzar és perjudicial perquè:

  • Posa el focus en el com i no en el perquè, el que significa que no entra a discutir la conveniència d'una determinada acció, sinó la manera de dur-la a terme.
  • Perd direcció i sentit, promovent un comportament basat en la rapidesa (el cotxe va a 20 km/h), en lloc de la velocitat (el cotxe va a 20 km/h direcció est).
  • Només permet una anàlisi quantitativa, i no qualitativa, el que fa que perdi sentit quan parlem d'estratègia i d'afegir valor al client, el producte, l'organització o els seus socis.
"Sense una direcció clara, optimitzar és la solució dels ganduls, ja que s'aprofundeix en l'error mentre es fa veure que es millora"

En resum, sense una direcció clara, optimitzar és la solució dels ganduls, ja que s'aprofundeix en l'error mentre es fa veure que es millora. O el que seria el mateix: el gandul prefereix no fer-se gaires preguntes i per això opta pel camí fàcil (millorar allò que ja existeix) en comptes de demanar-se els motius i treballar en l'estratègia. I això provoca un cost d'oportunitat molt elevat per a l'empresa, que dedica els seus esforços en la millora d'allò que ja es fa, en lloc de treballar per causar un impacte més elevat dels resultats. Més lent, però més potent, de ben segur.