L’Agència de Ciberseguretat adverteix de l’auge d’estafes coincidint amb el Black Friday

El Govern de la Generalitat ha impulsat una iniciativa per a conscienciar la població i oferir els recursos i coneixements necessaris per a una compra en línia segura

Categories:

Redacció

L’agència recomana revisar bé el procés de compra abans de fer cap acció, com comprovar l’adreça web o desconfiar de les ofertes increïbles i urgents
L’agència recomana revisar bé el procés de compra abans de fer cap acció, com comprovar l’adreça web o desconfiar de les ofertes increïbles i urgents | Vitaly Gariev (Unsplash)

El Govern de la Generalitat, a través de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya (ACC), ha llançat una campanya perquè la ciutadania aprengui a detectar estafes en la compra per internet, coincidint amb el Black Friday i l’inici de la campanya de Nadal. Segons l’empresa de ciberseguretat Trend Micro, de la qual se’n fa ressò l’ens públic, el 70% dels correus electrònics que es reben amb rebaixes i ofertes comercials durant aquesta època de l’any són fraudulents, una tendència que es preveu que augmenti amb l’impuls de la intel·ligència artificial (IA), ja que és capaç de crear comunicacions personalitzades per cada víctima.

La iniciativa, sota el lema Per Black Friday identifica les ofertes sospitoses i És temps de regals, identifica la compra segura, té com a objectiu conscienciar la població i oferir recursos i coneixements necessaris per prevenir les estafes i fomentar una compra en línia segura. “Durant la temporada de Black Friday i Nadal, és habitual que la gent compri per internet per la comoditat que suposa, però cal estar alerta davant els anuncis enganyosos que circulen a les xarxes socials i als cercadors”, explica la directora de l’ACC, Laura Caballero. “Especialment, ens hem de fixar en ciberestafes en productes del sector de la moda, la tecnologia o la cosmètica”, afegeix.

L’agència adverteix que els ciberestafadors dissenyen i publiquen anuncis falsos a Google, Instagram, Facebook o TikTok, que imiten marques oficials per generar confiança. Sovint ofereixen els productes a preus molt baixos per cridar l’atenció i conduir les víctimes a pàgines web fraudulentes, on roben les dades personals i bancàries, a més dels diners de la compra. Segons l’empresa NordVPN, els dies previs al Black Friday creixen un 250% el nombre de botigues en línia que són falses. Per aquest motiu, des de la Generalitat s’insisteix en la importància de revisar bé el procés de compra abans de fer cap acció, com comprovar l’adreça web o desconfiar de les ofertes increïbles i d’aquelles que inciten a comprar amb urgència.