Els dominis falsos i les webs que suplanten marques conegudes creixen pel Black Friday

Un estudi de Check Point Research adverteix de l’augment d’amenaces per robar credencials i dades de pagaments

Redacció

El mes d’octubre i els primers dies de novembre s’han incrementat el nombre de dominis registrats i un de cada onze ha estat qualificat de maliciós
El mes d’octubre i els primers dies de novembre s’han incrementat el nombre de dominis registrats i un de cada onze ha estat qualificat de maliciós | Vitaly Gariev (Unsplash)

Divendres 28 de novembre se celebra el Black Friday, el dia que inaugura la temporada de compres de Nadal i que s’ha fet molt popular arreu del món per les rebaixes de moltes botigues. Aprofitant que és un dels períodes de l’any que més compres es fan, hi ha un increment significatiu de dominis falsos i de la suplantació de grans plataformes de comerç electrònic, segons assenyala Check Point Research. L’objectiu d’aquestes accions és robar credencials i dades de pagament dels usuaris aprofitant aquesta data de descomptes i ofertes.

El mes d’octubre es van registrar més de 150 dominis vinculats amb el divendres negre, cosa que suposa un augment superior a la mitjana mensual del 2025. Durant els primers dies de novembre, la xifra va augmentar a més de 300 nous dominis. Entre tots aquests, una de cada onze noves pàgines vinculades a la jornada de descomptes ha estat qualificada de maliciosa i hi ha un subgrup d’aquests que combina també la nomenclatura Black Friday, l’any o el nom del país.

Check Point Research adverteix que aquest grup de webs malicioses comparteixen plantilles visuals similars, amb logotips genèrics i fotografies de bancs públics. En alguns casos fan referència marques conegudes per incrementar la credibilitat i, en altres, s’apunta a la possibilitat que s’hagi usat la intel·ligència artificial (IA) per dissenyar campanyes més àmplies, dirigides i difícils de detectar. Un dels objectius de suplementació per part dels cibercriminals continua sent els grans mercats en línia com Amazon, AliExpress o Alibaba.