La implementació de la IA generativa a les empreses divideix treballadors i directius

Mentre que un 78% dels executius confia en poder gestionar l’evolució ràpida de la tecnologia, només un 32% dels empleats creu que la podrà fer servir de manera eficaç

Categories:

Redacció

El 50% dels directius espera que la IA generativa incrementi l'eficiència dels seus empleats, però només un 25% dels treballadors ha notat aquesta millora
El 50% dels directius espera que la IA generativa incrementi l'eficiència dels seus empleats, però només un 25% dels treballadors ha notat aquesta millora | Agencia INNN (Unsplash)

L’auge dels models generatius d’intel·ligència artificial ha impactat en tots els sectors de la societat, i el món empresarial és un dels més afectats. Moltes empreses han apostat per introduir aquesta nova tecnologia en el seu dia a dia, fins al punt que s’espera que la inversió de les grans empreses creixi un 64% durant el 2025, de 13 a 24 milions de dòlars. Amb tot, aquest entusiasme no és homogeni dins de les organitzacions, amb una clara diferència de percepció entre els càrrecs directius i els treballadors.

Aquesta bretxa entre empleats i ocupadors és la que recull l’informe The State of Digital Adoption 2025: Special Edition elaborat per WalkMe, una empresa del grup SAP. L’estudi, elaborat a partir d’una enquesta a més de 1.700 directius i 2.000 treballadors, assenyala que el 78% del executius es mostren confiats a poder gestionar la ràpida evolució d’aquesta tecnologia, i esperen que serveixi per millorar l’eficiència dels empleats (50%), permetre’ls fer feines de més qualitat (48%) i ajudar-los a ells a identificar i explotar noves oportunitats de negoci (43%). En canvi, quan es pregunta als treballadors, un 63% admet que sí que fa servir eines d’IA generativa a la feina, però només un 28% considera que ha rebut la formació necessària, un 32% creu que les pot fer servir amb confiança i tan sols un 25% veu una millora de l’eficiència gràcies al seu ús.

Les diferències entre ambdós col·lectius també sorgeixen quan se’ls pregunta sobre quines prioritats tenen amb la intel·ligència artificial generativa. Els directius veuen com a màxima prioritat l’anàlisi del rendiment (49%), seguida per l’automatització de tasques (40%) i la millora de l’eficiència del flux de feina a través de programari contextual (38%). Per la seva banda, als treballadors els preocupa principalment rebre una orientació sobre com fer servir eficaçment aquestes eines (52%), busquen eines de detecció de riscos i d’assistència per a certs obstacles (47%) i volen integrar la tecnologia sense conflictes amb les altres eines que ja fan servir (44%).

Des de WalkMe consideren que les bretxes actualment existents entre treballadors i directius suposen un obstacle greu en la correcta adopció de la tecnologia, i proposen una sèrie de mesures per facilitar el procés. La primera actuació que es recomana, seguint les demandes dels mateixos empleats, és intensificar la formació dels treballadors en noves tecnologies, una línia que ha d’anar acompanyada de l’avaluació de l’ús actual que se’n fa i d’una unificació de l’experiència en totes les aplicacions. La companyia també aconsella mesurar el compromís dels usuaris, implementar l’automatització de processos per oferir una assistència proactiva i crear continguts que ajudin a impulsar l’ús d’aquestes aplicacions.