Tot OK?, el xat en línia per prevenir les violències contra la infància
El servei d’atenció Infància Respon incorpora un canal de WhatsApp i un portal web per arribar als mitjans més emprats per les generacions més joves
Categories:
El govern de la Generalitat ha presentat aquest dijous Tot OK?, un servei en fase de proves que busca ampliar les vies de contacte que tenen els infants i adolescents per denunciar episodis de violència. El projecte és una ampliació del telèfon Infància Respon (116 111) en forma de pàgina web amb xat en línia i de canal de conversa a WhatsApp (677 484 322) que atén la ciutadania 24 hores al dia, els set dies de la setmana.
Tot OK? neix com una resposta a les tendències de consum de les noves generacions, segons que ha explicat la consellera de Drets Socials i Inclusió, Mònica Martínez Bravo: “Els infants i joves estan més avesats a utilitzar el WhatsApp o els xats que no pas les trucades telefòniques. De fet, no arriben al 7% les trucades de menors d’edat rebudes al telèfon 116 111”. La titular de Drets Socials i Inclusió ha incidit en el fet que “és molt dur” comunicar una situació d’aquesta mena, “especialment per les víctimes”, de manera que és obligació del govern “posar a l’abast d’aquests nens i nenes els mitjans necessaris perquè puguin trencar el silenci”.
La nova pàgina web s’estructura en cinc apartats principals. Els tres primers són dirigits a les víctimes i se separen per franges d’edat no definides entre infants, adolescents i joves adults. En tots tres casos, el portal mostra exemples de possibles violències que pots estar patint tu o un conegut, dona recomanacions sobre quines accions prendre en aquests casos i facilita els contactes per telèfon, xat en línia i WhatsApp. El web també compta amb un apartat per a professionals de l’àmbit de la infància, en el qual s’incorpora un simulador de la gestió del risc i diversos recursos, com un protocol per a centres educatius i guies de casos concrets. Finalment, la darrera secció s’adreça a les famílies i a la ciutadania.
Les persones que atendran els missatges pel xat en línia i per WhatsApp formen part del mateix equip que atén les trucades d’Infància Respon, una unitat que inclou professionals dels àmbits de la psicologia, la pedagogia, l’educació social i el treball social. Quan reben una comunicació, l’equip recull les dades bàsiques del cas i actua en funció de les seves característiques. En cas que es tracti d’un infant o adlescent que tingui un expedient ja obert a la Direcció General d’Atenció a la Infància i Adolescència (DGAIA), el servei es traspassa a l’Equip Funcional d’Infància corresponent. Si es tracta d’un nou cas, és la unitat d’Infància Respon la que s’encarrega de l’exploració i recollida de dades, la valoració dels indicadors de risc i el desemparament. En funció de la diagnosi, el cas es dereiva a una unitat o una altra.