La Viquipèdia en català és la primera edició amb les biografies de les 100 dones més influents del 2024
L’enciclopèdia en línia completa la fitxa del centenar de noms escollits per la BBC a només dues setmanes de començar el nou any
Categories:
La Viquipèdia en català és la primera edició a incloure la biografia de les 100 dones més influents del 2024, segons la cadena pública britànica BBC. L’enciclopèdia anglesa es troba en segona posició amb 72 biografies, seguida de la castellana amb 43, i de la francesa amb 37. Totes quatre llengües es troben molt per sobre del nombre de biografies d’altres edicions. La fita arriba enguany a només dues setmanes d’haver començat l’any, molt més ràpidament que en anys anteriors.
El servei britànic d’informació va iniciar el 2013 la sèrie multiformat 100 women, que recull les que considera que han estat les dones més influents l’any anterior. Tal com apunta l’Amical Wikimedia, des del 2018, la comunitat viquipedista catalana ha assumit el repte i ha estat capaç de completar les biografies d’aquestes personalitats pertanyents a tots els àmbits, gràcies a un projecte en forma de concurs obert.
El 2025 va començar amb 21 de les biografies de les 100 dones seleccionades, com la de l’actriu Sharon Stone. A partir de l’1 de gener i fins a arribar als primers 15 dies de l’any, s’hi han incorporat 79 nous noms com la de la viatgera i influenciadora xinesa Su Min, la darrera a ser creada. Un bon nombre d’aquestes dones, com la biòloga brasilera Silvana Cristina dos Santos, la sindicalista nigeriana Kauna Malgwi o l’esmentada Su Min, actualment només apareixen a la Viquipèdia en la versió en català.
Un total de 13 viquipedistes diferents han participat en el concurs obert al llarg del gener. Tot i que ja s’han assolit totes les biografies, encara hi ha fins a final de mes per completar-les i millorar-les. Llavors es comprovarà la qualitat de tots els articles i, d'acord amb una classificació per punts, s’atorgaran premis als tres primers contribuents per gentilesa d’Amical Wikimedia.
El concurs Les 100 dones de la BBC l’impulsen membres d’Amical Wikimedia i està emmarcat en la iniciativa global Viquidones per revertir el biaix de gènere enciclopèdic en català.