Catalunya, tercer territori internacional en competències digitals a 2n d’ESO

Les proves ICILS situen el Principat al capdavant de l’estat espanyol i només per darrere de Corea i República Txeca a escala mundial

Redacció

Les proves ICILS avaluen l'alumnat en comprensió de l'ús de l'ordinador, producció i recopilació d'informació i eines de comunicació digital
Les proves ICILS avaluen l'alumnat en comprensió de l'ús de l'ordinador, producció i recopilació d'informació i eines de comunicació digital | Anna Berga (ACN)

Catalunya és el tercer territori amb millor puntuació a l’Estudi Internacional sobre Competència Digital (ICILS) de 2023 amb 518 punts, només per darrere de Corea del Sud (540) i República Txeca (525), i empatada amb Dinamarca. Aquestes proves, organitzades per l’Associació Internacional per a l’Avaluació del Rendiment Educatiu (IEA), s’han dut a terme a 35 països d’arreu del món, en les quals el Principat va participar amb 1.102 alumnes de 2n d’ESO procedents de 50 centres educatius (34 de públics i 16 de concertats).

Les proves han avaluat quatre competències digitals principals. En primer lloc, la comprensió de l’ús de l’ordinador, amb qüestions com els coneixements tècnics fonamentals i la capacitat d’emprar-los com a eines de treball. A continuació, la recopilació d’informació a través d’elements receptius i organitzatius. En tercer lloc, l’habilitat de fer servir les computadores per pensa, crear i produir informació. Finalment, les eines de comunicació digital i les responsabilitats socials, jurídiques i ètiques que se’n deriven.

Els resultats a Catalunya assenyalen que les noies mostren un rendiment en competències digitals lleugerament superior al dels nois, de 531 punts contra 505. De fet, entre els adolescents que no han assolit les competències, el percentatge de noies (8%) és cinc punts inferior al dels nois (13%). Per titularitat, els centres privats registren uns resultats superiors (542) que els dels centres públics (505), mentre que la diferència de resultats entre alumnes afavorits i desafavorits econòmicament és de 77 punts, dos punts inferiors a la mitjana europea, de 79 punts.

La suma total de la puntuació de les quatre àrees són les que donen la puntuació total, que en el cas català és de 518 punts, que situen Catalunya com el territori amb millors competències digitals a l’estat espanyol, per davant de la Comunitat de Madrid (514 punts), Astúries (514) i de Castella i Lleó (507). També es troba per sobre de la mitjana de la Unió Europea, que és de 493 punts. Els resultats han estat valorats positivament per la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, però ha alertat que “hem de revisar molt bé com gestionem aquest desenvolupament digital a les aules”. En aquest sentit, la titular del departament ha avançat que el Govern treballa en “un pla de digitalització responsable” per al curs vinent, emmirallat en les polítiques de països com Dinamarca, l’objectiu del qual “no és minvar aquesta competència digital, però sí afavorir-ne un ús responsable, i treballar en paral·lel per potenciar altres competències que l’alumnat català ha d’assolir i reforçar”.