La UAB i el Cruïlla impulsen una càtedra per millorar la gestió de concerts amb intel·ligència artificial

El programa tindrà una durada de tres anys i buscarà noves solucions en àmbits com els sistemes de pagament, la gestió de residus o la mobilitat

Categories:

RedaccióACN

La càtedra té un pressupost de 800.000 euros, 600.000 aportats pel ministeri d’Assumptes Econòmics i Transformació Digital i 200.000 per Barcelona Events Musicals
La càtedra té un pressupost de 800.000 euros, 600.000 aportats pel ministeri d’Assumptes Econòmics i Transformació Digital i 200.000 per Barcelona Events Musicals | UAB

La Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i el Festival Cruïlla s'han unit per crear una nova càtedra que ha de permetre analitzar grans esdeveniments com concerts a través de la intel·ligència artificial. L'objectiu del programa és aplicar aquesta tecnologia per aportar solucions a les indústries culturals en àmbits com la gestió de residus o la mobilitat, a través de propostes individualitzades per a cada usuari basades en criteris d’ètica i sostenibilitat.

La càtedra, que s’espera que tingui una durada de tres anys, tindrà un pressupost de 800.000 euros, dels quals 600.000 són aportats pel ministeri d’Assumptes Econòmics i Transformació Digital i la resta, per Barcelona Events Musicals, l’empresa que organitza el festival. En el programa hi participaran 22 investigadors de la UAB, del Centre de Visió per Computador (CVC) i de l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial (IIIA) del CSIC, a més a més de l’equip professional de Barcelona Events Musicals. També hi col·laboraran institucions com el Barcelona Music Lab, la Fundació Eurecat i la Fundaciò Èpica La Fura dels Baus.

El projecte tindrà tres línies de treball principals: una primera centrada en la IA com a creadora, una segona en donar suport als creadors i una tercera que es focalitza en un context d’experiència. “Tenim exploració i experimentació ‘in silico’, ‘in vitro’, i ara volem portar-la també ‘in experientia’, als esdeveniments musicals i als campus de la universitat, com a autèntics laboratoris vius en els quals els ciutadans puguin participar també de les decisions de quina intel·ligència artificial volem”, ha explicat el coordinador científic i director de la càtedra, Fernando Vilariño.

Un dels interessos principals del programa és poder testar les solucions ideades pels equips d’investigadors en concerts multitudinaris, ja que, segons Vilariño, “permeten interactuar d’una manera diferent amb els artistes o participar en els processos de creació, coneixent també una mica quins són els aspectes, els detalls més difícils en l'àmbit de propietat i de drets”. “Fer un gran festival o un gran esdeveniment és com construir una ciutat efímera per 25.000 o 30.000 persones, amb gran part dels seus serveis, i en aquesta ciutat s’hi desenvolupen sistemes de pagament, gestió de residus, consums energètics o sistemes de mobilitat, entre d’altres”, ha explicat el director del Festival Cruïlla, Jordi Herreruela. En aquest sentit, el directiu confia que la càtedra serveixi per trobar “proves de conceptes sobre sistemes de pagament, gestió d'audiències, experiències individualitzades o gestió de la mobilitat”.

Un impuls a la recerca

En la càtedra s’hi promouran activitats de recerca predoctoral i postdoctoral entre els àmbits més tècnics, com ara la informàtica, la física o les matemàtiques, i d’altres més lligats a les arts i les humanitats, com la música, les arts clàssiques i digitals i el disseny. De la mateixa manera, es prioritzarà la recerca aplicada basada en els reptes de la indústria, amb suport a l'emprenedoria i col·laboracions transdisciplinàries entre artistes i científics.