Clubhouse, la xarxa social que es basa exclusivament en l’àudio
La plataforma aglutina en comunitats o sales a usuaris per poder participar de les diferents temàtiques segons les preferències de cada persona
Categories:
El món de les xarxes socials sempre està evolucionant amb l’objectiu d’atrapar a un nou públic, i mantenir al que ja tenen perquè no migrin altres aplicacions. Des dels últims 4 anys les plataformes han incorporat noves funcionalitats com per exemple les sales de converses i debats en format àudio com a proposta de nous continguts a internet. N’és un exemple Clubhouse.
Clubhouse és una xarxa social en la qual es comparteix àudio en temps real en espais que es coneixen com a sales o rooms. Cada sala o room compta amb un o diversos moderadors que gestionen com funciona cadascuna d’elles i que també donen pas a altres usuaris que vulguin participar. Qualsevol persona pot crear una conversa a l’instant o programar un espai definint el títol i una petita descripció sobre el tema de què es parlarà.
En les sales, els usuaris tenen tres opcions: sala privada, on únicament es pot accedir amb una invitació prèvia, la sala social, que és exclusivament per les persones que se segueixen mútuament, i la sala pública, que és oberta a tothom que vulgui entrar.
Més enllà de les sales, també existeixen els clubs. Aquests són espais enfocats a debatre temàtiques relacionades com la política o el màrqueting, entre altres. Els clubs funcionen de manera semblant als grups de Facebook, on s’agrupen usuaris amb interessos afins, i dins d'ells, es poden crear diverses sales. La idea és que aquests espais serveixin com un canal on els usuaris puguin conversar, però de manera que s'evitin els participants tòxics i els trols.
L'àudio, un món per explorar en les comunitats en línia
Els usuaris poden participar directament enviant els seus àudios o formant part de l’audiència que escolta. Les dues opcions no són totalment excloents, ja que els membres poden aixecar la mà i prendre la paraula si els moderadors ho permeten. A partir d'aquí, el ritme és el que vagi sorgint a partir dels comentaris i de les persones que es van unint. En aquests llocs es pot parlar sobre qualsevol tema, des de notícies i política fins a música i entreteniment amb persones afins als nostres interessos. Les converses no es graven ni es poden transcriure, i només s'emmagatzemen durant el període en què el debat està actiu.
L'aplicació té diferents espais per compartir en temps real els continguts afins als usuars en format audio
La idea de xerrar en directe, sovint de forma gairebé improvisada, ha permès als usuaris de Clubhouse crear comunitats o canals per escoltar tot el que han dit els altres membres de la plataforma. El seu format és semblant al d’altres xarxes socials, com el cas de X, on també hi ha un espai dedicat a aglutinar als usuaris segons preferències i temàtiques diverses, en aquest cas es diu Spaces.
D’una app exclusiva d’invitació a ser accessible per a tothom
En un primer moment Clubhouse era exclusiva d'iOS i només es podia accedir si t’enviaven un enllaç d’invitació. Cada membre pot convidar a cinc persones més a què s’uneixin a la plataforma, i així successivament. D'acord amb la base de dades d'AppMagic, des del seu llançament a l'App Store d'Apple el 14 de setembre de 2020, la xarxa social d'àudio acumula més de 15,8 milions de descàrregues al món. Els Estats Units, Itàlia i Japó van ser els tres països que més van descarregar l’aplicació.
El funcionament d’invitacions va canviar el 2021, quan l'aplicació va arribar a les plataformes Android i al mercat espanyol, sumant ja un total de més de 10.000 descàrregues. Els seus fundadors, Paul Davison i Rohan Seth, quan la van desenvolupar el 2019 en els Estats Units, ho van fer sota el nom de TalkShow i amb una idea més semblant als pòdcasts tradicionals.