El govern espanyol impulsa mesures per reduir les estafes telefòniques
Les trucades comercials queden prohibides des de telèfons mòbils, i només es podran fer amb números començats per 800 o 900
Categories:
Les trucades comercials són una de les principals modalitats que s’empren per estafar la ciutadania en l’àmbit digital, juntament amb els missatges i correus electrònics que intenten suplantar identitats conegudes. Amb la intenció de reduir els seus efectes, i inspirant-se en les polítiques impulsades a Finlàndia, el govern espanyol, a través del ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública, ha presentat una sèrie de mesures per combatre les estafes telefòniques al territori.
El paquet de propostes, obert a consulta pública fins al 15 de setembre, es concentren en tres objectius principals: aturar la manipulació dels identificadors de trucades, evitar fraus en els serveis de missatgeria i assegurar que els números d’agents comercials siguin reconeguts correctament. El primer àmbit imposa dues classes d’obligacions de bloqueig als operadors telefònics: hauran d’evitar aquelles trucades de números que no hagin estat atribuïts a cap servei, operador o client específic, a més d’aquells números que tinguin un origen nacional, però que realment provinguin de l’estranger.
En segon lloc, el ministeri per a la Transformació Digital també obliga les operadores a bloquejar els missatges de text i SMS que marquin l’origen nacional, però que siguin internacionals. En aquesta línia, les propostes també inclouen la creació d’una base de dades gestionada per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) que inclogui els àlies alfanumèrics de totes les empreses i usuaris registrats, amb la intenció de bloquejar els missatges que provinguin d’entitats no registrades en aquest llistat. La voluntat d’aquesta mesura és combatre la suplantació d’entitats, que afecta especialment els serveis públics i les empreses de paqueteria.
Finalment, la tercera secció és una de les més destacades, atès que inclou la prohibició de fer servir les estructures numèriques reservades per als telèfons mòbils per fer trucades comercials. En el seu lloc, els emissors d’aquesta classe només podran fer servir els prefixos 800- i 900- per les comunicacions comercials, unes trucades que continuaran sense tenir cost per als usuaris que despengin i contestin.