L’11% de les companyies catalanes ja fa servir intel·ligència artificial
La IA generativa és l’especialització més popular dins de l’entramat empresarial del Principat, on la indústria i els grans negocis lideren l’adopció
Categories:
L’11,6% de les empreses establertes a Catalunya assegura fer servir tecnologies d’intel·ligència artificial en el seu negoci. Així ho assegura l’Enquesta de clima empresarial de l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat), corresponent al segon trimestre de 2024. D’entre les diverses tipologies, la IA generativa és la que té més popularitat, amb un 9% del total de companyies, que aposten clarament per ChatGPT (87,2%) com a principal solució. Quant a altres classes d’IA, com l’aprenentatge automàtic o els robots autònoms, el percentatge cau fins al 5,8%.
Pel que fa als sectors productius, la indústria és clarament l’àmbit que més aposta per la intel·ligència artificial, amb un 16,6% de les companyies afirmant utilitzar-la. De fet, és l’únic gran sector per sobre de la mitjana, ja que la construcció (10,1%), l’hostaleria (5,9%) i el comerç (5,5%) es troben per sota. En canvi, la categoria ‘Resta de serveis’, que engloba negocis que no encaixin dins de les altres quatre seccions, també es troba per sobre de la mitjana catalana, amb un 12,5%. La grandària de les empreses també és un factor clau a l’hora d’apostar per les tecnologies algorítmiques: les companyies amb 50 o més treballadors que utilitzen IA arriben al 17,2%, xifra que cau al 8,9% en les empreses d’entre 10 i 49 empleats i al 6,1% quan ocupen menys de 10 persones.
L’ús més comú de les tecnologies d’intel·ligència artificial a l’ecosistema empresarial català és la millora de la qualitat o la fiabilitat de processos (6,5%), seguida per la millora de la qualitat o fiabilitat de béns i serveis (5,3%) i de l’automatització de les tasques que fa la mà d’obra (5,1%), una funció especialment elevada en el sector industrial (7,7%). Quant a l’adquisició d’aquests programes, el 50% de les companyies declara haver-los comprat llestos per fer servir, el 28,2% els van desenvolupar internament, el 25,7% va recórrer a proveïdors i el 20% van ser adquirits, però després modificats per empleats propis.
Més entusiasme entre directius i treballadors qualificats
Dins de les companyies, els treballadors que més recorren a les IA són els qualificats o molt qualificats (9,8%), seguits de prop pels directius, gerents i gestors (8,4%). Els treballadors qualificats superen els gerents en percentatge d’ús en tots els sectors excepte en el d’hostaleria, en què els directius (5,9%) són els únics que les fan servir. A molta distància d’aquests dos segments es troben els treballadors poc o gens qualificats, en què només un 1,9% del total executen aquestes tecnologies, concentrats en el sector indústria i en la categoria ‘Resta de serveis’.
Els percentatges d’ús de les tecnologies d’IA són un reflex invers de l’opinió que es té sobre elles: els directius (7,6 sobre 10) i els treballadors qualificats (7,4 sobre 10) mostren un entusiasme molt més elevat que no pas els treballadors poc qualificats (5,5 sobre 10) quan es pregunta sobre la utilitat d’aquestes tècniques per afrontar nous reptes o millorar la productivitat. En canvi, les dificultats per aprendre a fer servir solucions d’IA són valorades de manera molt similar pels tres grups laborals, amb notes que van del 4,6 al 4,7. També es percep certa proximitat quan són preguntats per les preocupacions que els susciten: els treballadors no qualificats són els que valoren aquest àmbit amb una puntuació més elevada, de 4,8 punts sobre 10, però no es troben gaire lluny de les notes dels directius (4,4) ni dels empleats qualificats (4,3).