L’AEPD veta dues funcionalitats de Meta sobre les eleccions europees a Facebook i Instagram

L’entitat de protecció de dades considera que la seva aplicació incompleix diversos punts del RGPD europeu

Categories:

Redacció

Itàlia ja té obert un procediment obert per evitar l'arribada d'Election Day Information (EDI) i Voter Information Unit (VIU) a Facebook i Instagram
Itàlia ja té obert un procediment obert per evitar l'arribada d'Election Day Information (EDI) i Voter Information Unit (VIU) a Facebook i Instagram | Solen Feyissa (Unsplash)

L’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha enviat una mesura cautelar a la filial de Meta a Irlanda, responsable de la multinacional a la Unió Europea, perquè aturi immediatament la posada en marxa de les dues funcionalitats que l’empresa desplegarà a Facebook i Instagram per les eleccions al Parlament Europeu: Election Day Information (EDI) i Voter Information Unit (VIU).

Aquestes dues eines, que tenen prevista la seva arribada als estats europeus abans de les eleccions, es llancen amb la intenció de facilitar informació electoral als usuaris. Tanmateix, l’AEPD considera que la seva aplicació generaria una quantitat dades personals, com l’edat, el gènere i la manera com interactua amb elles, que suposaria una “ingerència desproporcionada en els drets i llibertats dels interessats”. L’entitat tem que aquesta informació acabi en mans de “responsables desconeguts” a qui Meta pugui vendre les dades i es faci servir per a “finalitats no explícites”.

La decisió de l’AEPD replica la que ja va aplicar l’autoritat de protecció de dades d’Itàlia i es justifica en el fet que totes dues eines incompleixen els principis de protecció de dades de licitud, minimització de dades i limitació del termini de conservació del Reglament General de Protecció de Dades (RGPD). L’Autoritat de Protecció de Dades també menciona la seva pròpia Circular 1/2019, en la qual deixen clar que la recopilació d’opinions polítiques només es podrà fer sota consentiment explícit, i que en cap cas “podran tractar-se altres tipus de dades personals a partir de les quals, aplicant tecnologies com les de tractament massiu de dades o les d’intel·ligència artificial, es pugui arribar a inferir la ideologia política d’una persona”.

Investigació de la Comissió Europea

El llançament d’EDI i VIU no és el primer contrapeu que té Meta vinculat a les Eleccions Europees. A finals d’abril, la Comissió Europea va obrir una investigació a Facebook i Instagram per la sospita d’haver incomplert la Llei de Serveis Digitals. En concret, Brussel·les acusava la multinacional de no protegir prou els usuaris europeus de campanyes de desinformació i missatges enganyosos amb continguts polítics, així com de degradar les recomanacions d’àmbit polític en les seves plataformes.