Eleccions 12M: propostes per a una administració pública digital, inclusiva, transparent i propera

Categories:

Redacció

| Pexels

En el marc de les eleccions al Parlament de Catalunya del 12 de maig, MetaData s’ha posat en contacte amb tots els partits polítics amb representació a la institució per conèixer la seva estratègia de programa per a l’ecosistema tecnològic i digital. Aquestes són les propostes -respostes literals rebudes- per a una administració pública digital inclusiva, transparent i propera a la ciutadania que han volgut respondre la petició.

Esquerra Republicana de Catalunya (ERC)

Proposem la creació del Portal Digital de Catalunya, un espai comú de relació entre la ciutadania i l’administració per tal de garantir la reducció de la burocràcia, convertir els tràmits en serveis i facilitar l'accés digital segur i democràtic a tots els serveis públics.

Esquerra defensa una administració pública innovadora, eficient i democratitzada, i per això cal transformar l'administració pública per fer-la més àgil i accessible, repensant processos i serveis per centrar-los en les necessitats ciutadanes i promoure’n una governança oberta i transparent a través de la definició d’un nou model català d’administració digital. Amb una cartera digital de serveis (EU Wallet) i títols que faciliti la gestió de les dades i la mateixa identitat a la ciutadania impulsarem una identitat digital autosobirana.

També creiem que cal promoure una relació amb la ciutadania proactiva, propera i clara. Volem continuar impulsant el canvi del llenguatge administratiu cap a una comunicació més clara, que permet a la ciutadania entendre en tot moment el missatge, que ja ha encetat aquest govern.

Defensem també una aplicació de la IA ètica, responsable i sostenible per poder fer més eficient l’Administració i explicar a la ciutadania com i quan es fan servir aquests algoritmes, maximitzant-ne les garanties.

Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC)

Respecte a aquesta qüestió, considerem que cal:

Transformar digitalment tant el sector públic com el privat, amb una proposta que faciliti la digitalització de l’administració pública per millorar l’atenció i la prestació de serveis a la ciutadania i a empreses, persones autònomes i emprenedores i que incentivi i mantingui el pols innovador i el posicionament tecnològic de les nostres empreses i acompanyar les administracions locals en el seu procés de digitalització, desenvolupant i facilitant els instruments necessaris.

Cal canviar la cultura organitzativa de l’administració pública per fer-la àgil, ràpida i accessible. Cal una col·laboració més estreta amb el ciutadà per tenir major rendiment, valor i confiança en tot el procés d’interacció ciutadà-administració. La posada en marxa d’aquest procés de millora en la relació amb el ciutadà ha de forçar un canvi de model cultural que ha de passar d’un model de treball funcional a un model de treball per processos, que implicarà la transversalitat, implicació i col·laboració de tots els departaments en la formulació, desenvolupament i definició de les polítiques públiques.

Aquest canvi cultural amb la posada en marxa del model de treball per processos juntament amb l’entrada en funcionament dels magatzems de dades (estructurades, semiestructurades i no estructurades) en combinació amb tecnologies d’explotació de dades poden permetre la sistematització i automatització de tasques administratives que agilitzin la tramitació així com alliberar de càrregues de treball als treballadors públics.

El Consorci de l’Administració Oberta de Catalunya té la responsabilitat de dirigir i liderar el canvi digital i cultura del conjunt de les administracions públiques, i el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació ha de dirigir i liderar el desplegament de la infraestructura necessària.

Cal també millorar els serveis públics i la comunicació amb els ciutadans. La transformació digital dona l’oportunitat, com hem dit fins ara, d’orientar les administracions a les dades, i la bona i efectiva gestió de les dades ens permet descriure i conèixer millor les demandes que fa la ciutadania al conjunt de l’administració pública. Amb aquestes dades podem millorar la dotació econòmica i humana d'acord amb les dades, gairebé en temps real, i millorar la planificació i execució pressupostària segons la informació obtinguda. A més, a conseqüència dels canvis anteriors, la capacitat comunicativa del conjunt de les administracions amb la ciutadania millorarà considerablement donat que tenim informació més precisa dels perfils que interactuen amb l’administració, permetent-nos conèixer patrons de comportament i necessitats ciutadanes. Amb la incorporació de diverses tecnologies d’aprenentatge automàtic, a més, podem anticipar necessitats dels ciutadans i personalitzar-ne els serveis. Amb tot, això ha de millorar la confiança entre l’administració i la ciutadania.

Junts + Carles Puigdemont per Catalunya-Junts+ (CAT-JUNTS+)

Treballarem per la democràcia digital i per la digitalització democràtica, mitjançant les eines que ens proporciona l’Smart Governance per millorar i facilitar la participació dels ciutadans.

Garantirem el retiment de comptes a través d’eines digitals actualitzades i consultables al moment i posarem en marxa sistemes de seguiment digitals actualitzats al moment per tal que la ciutadania pugui seguir els projectes del govern i l’execució pressupostària.

Crearem una Oficina d’Acompanyament Digital amb un doble objectiu: formar i assessorar en l’ús de la tecnologia les persones que ho requereixin, així com ajudar i donar suport en tràmits concrets, especialment a la gent gran que pot tenir dificultats per fer gestions en línia.

Volem que la tecnologia simplifiqui la vida a tots els ciutadans, i és per això que prepararem una llista d’apps verificades que funcionin amb una interfície simple i que garanteixi una plena accessibilitat per a totes les persones.

Reforçarem i ampliarem les competències de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya modificant Llei de Ciberseguretat de Catalunya per a garantir la protecció de l’Administració Pública catalana, les administracions amb competències municipals i les infraestructures i elements essencials de Catalunya, alineada amb les Directives Europees. També dotarem a l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya de plenes competències en matèria de comunicacions, telecomunicacions i seguretat pública i de la capacitat d’interlocució directa amb l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya i l'Agència de la Unió Europea per a la Ciberseguretat (ENISA).

Volem consolidar la identitat digital catalana. Actualment, ja s'han fet proves amb èxit de nous sistemes d'identitat digital que revolucionaran la identitat digital com la coneixem i on l'usuari és propietari de les seves dades, escollint quines mostra i quines no per a determinats tràmits i serveis, esdevenint l'únic propietari de la seva informació personal. Exigirem els canvis legislatius en l'àmbit estatal per tal que la identitat digital catalana sigui possible amb la tecnologia existent i que permeti a cada ciutadà o ciutadana de la República Catalana identificar-se arreu d'Europa.

Modernitzarem l'administració digital per mantenir la seva integritat, la seva protecció i el seu funcionament. Treballarem per impulsar un consorci publicoprivat que desenvolupi el Cloud del Govern Català. També volem augmentar la protecció de les dades públiques localitzant fora de Catalunya els centres de dades de nivell 4 (màxima protecció), tal com fan altres països de la Unió Europea.

Crearem la xarxa d’innovació local per a zones rurals i d’alta muntanya amb la participació activa municipal i comarcal d’aquestes zones, per impulsar l’adopció de solucions digitals de proximitat relacionades amb la seguretat, les emergències i la sostenibilitat mediambiental. Crearem un centre de desenvolupament de serveis digitals per a l’impuls de la digitalització de les zones no urbanes i suport de la prestació de serveis socials amb la utilització de les xarxes intel·ligents, la robòtica i la intel·ligència artificial, connectat amb la xarxa dels espais d’innovació digital.

Comuns Sumar (COMUNS SUMAR)

Desenvoluparem de manera senzilla i intuïtiva el nou marc normatiu que obligui l’administració a la transformació digital, així com implementar les mesures necessàries per incrementar les competències digitals de les persones treballadores públiques, i aprofundir en la utilització de tecnologies que incorporin big data i intel·ligència artificial per optimitzar la presa de decisions, posant el coneixement generat al servei del bé comú i les polítiques públiques. Reforçar l’acompanyament a les persones que voluntàriament vulguin començar a relacionar-se electrònicament amb l’Administració però també reforçar el suport a les entitats socials obligades a relacionar-s’hi digitalment per llei. D’altra banda, cal augmentar la inversió en activitats formatives que fomentin la capacitació digital de la ciutadania, des de les escoles i fins a formació específica per a adults. Construir uns serveis públics digitals realment inclusius i transversals accessibles per a tota la ciutadania amb especial atenció als col·lectius amb necessitats especials com ara les persones amb diversitat funcional, els migrants, la gent gran i, en general, tots aquells col·lectius més vulnerables a la bretxa digital. Cal potenciar l’accés als tràmits mitjançant la utilització d’apps, ja que el telèfon mòbil és el mitjà de comunicació menys afectat per la bretxa digital d’equipament, al mateix temps que cal fer més flexibles i transversals els sistemes d’identificació digital.