Anna Fontcuberta i Morral, primera dona presidenta de l’Institut Federal de Tecnologia de Suïssa
La física llicenciada a la Universitat de Barcelona assumeix la direcció després de 16 anys al centre i experiència en universitats estatunidenques i alemanyes
Categories:
La física barcelonina especialitzada en ciència de materials Anna Fontcuberta i Morral ha estat nomenada presidenta de l’Institut Federal de Tecnologia de Suïssa (EPFL per les sigles en anglès), convertint-se en la primera dona que assumeix el càrrec en els 169 anys d’història de la institució. La catalana, professora de l’EPFL des de 2008 i a temps complet des del 2019, ocupava des de 2022 la posició de vicepresidenta per centres i plataformes de l’entitat. Fontcuberta i Morral assumirà el càrrec el gener de 2025, després d’una transició de nou mesos amb l’actual director, l’enginyer suís Martin Vetterli.
Llicenciada en Física el 1997 per la Universitat de Barcelona (UB), Fontcuberta i Morral va doctorar-se en Ciència de Materials a l’Ecole Polytechnique de Palaiseau (França) i abans d’arribar a l’EPFL va treballar com a investigadora a l’Institut Tecnològic de Califòrnia (Estats Units) entre 2004 i 2005 i com a líder d’equip d’investigació a la Universitat Tècnica de Múnic (Alemanya) entre 2005 i 2010. Durant la seva estada a Califòrnia, la física va cofundar l’empresa Aonex Technologies.
Des que va arribar a Suïssa, Fontcuberta i Morral ha combinat la docència i la investigació, amb excel·lents registres en els índexs de citació del seu camp, amb la divulgació i la participació activa en la societat. La física va ser vicepresidenta de l’associació de cures infantils de la Universitat de Lausanne – EPFL entre 2012 i 2015; membre de la Fundació Nacional de Ciència de Suïssa (SNSF) des de 2015 i part de la junta directiva des de 2020; i també forma part de la junta directiva de la fundació WISH, centrada a promoure la presència de les dones en el món de la ciència.