Les companyies prenen posicions davant el futur negoci de la IA de pagament

OpenAI situa a Irlanda la seva seu fiscal per impulsar la versió ‘premium’ de ChatGPT i Google es planteja cobrar per la darrera actualització de Bard, que contindrà més funcions

Categories:

Redacció

La intenció de fer valdre les versions de pagament de ChatGPT ha animat OpenAI a buscar les millors condicions econòmiques a sòl europeu.
La intenció de fer valdre les versions de pagament de ChatGPT ha animat OpenAI a buscar les millors condicions econòmiques a sòl europeu. | Kenny Elliason (Unsplash)

Un cop instal·lada la intel·ligència artificial a l'imaginari col·lectiu i a l’ús real i quotidià de cada vegada més usuaris, els gegants tecnològics es preparen per entrar en una segona fase d’aquestes eines generatives: el llançament i consolidació de les versions de pagament. La companyia OpenAI, propietària de ChatGPT, ha situat a Irlanda la seva seu fiscal europea amb la intenció d'impulsar aquesta nova línia de negoci que suposa la subscripció a actualitzacions que contindran més funcionalitats. Segons confirma elEconomista.es, l'empresa ja tributa per les seves operacions continentals a través de la seva subsidiària OpenAI Ireland Limited, societat ara convertida en el nou proveïdor de serveis dels clients europeus de la tecnològica revelació del 2023.

OpenAI, la seu central del qual es troba a San Francisco (EUA), també té oficina a Londres a més de la recent de Dublín. El seu fundador i conseller delegat, Sam Altman, ja va apuntar que el país "combina una mà d'obra amb talent amb el suport a la innovació i el creixement empresarial responsable”. La intenció de fer valdre de forma massiva les seves versions de pagament de ChatGPT ha animat la companyia a buscar les millors condicions econòmiques a sòl europeu. Així, propostes com ChatGPT Plus, amb preus de subscripció de 20 euros al mes, conviden la companyia a afinar els detalls tributaris. I el mateix passa amb Xat GPT Enterprise, així com amb les API que l'empresa nord-americana ja comercialitza a tot el món entre els clients interessats a personalitzar el ChatGPT. També generarà negoci el denominat GPT-4 Turbo i la futura GPT Store.

Tot i que la recent pujada del 12,5% al 15% de l’impost de societats, Irlanda segueix sent terreny abonat per a les multinacionals del sector. La llista de les que s’hi han instal·lat és llarguíssima, i hi figuren noms com els de Google, Meta, Amazon, Apple, Microsoft, Twitter, Dell, Oracle, LinkedIN, IBM, Adobe, HP, Intel, Salesforce, Netflix, Paypal, Accenture, eBay i Yahoo!, Siemens, Fujitsu, First Data, Xerox, Vodafone, Virgin Media, Orange Business Services, Verizon i Ericsson, enre d’altres.

Bard Advanced i l’opció de subscriure’s

Des del quarter general de Google també s’albiren moviments per rendibilitzar econòmicament les aplicacions d’IA que fins ara són gratuïtes. Bard Advanced, la darrera versió del seu xat conversacional basat en llenguatge LaMDA, podria requerir una subscripció tan bon punt aparegui el primer trimestre del 2024. Així ho ha deixat entreveure el desenvolupador Dylan Roussel a X, on apunta també que la filiació es gestionaria a través de Google One.

Està previst que Bard Advanced integri Gemini Ultra, el model més potent de la IA de la companyia. De fet, l’actual versió de Bard que està en funcionament treballa amb Gemini Pro, la segona en l’escalafó, i pot processar i combinar diferents tipus d'informació, com ara text, imatges, àudio i codi.