‘Big data’ per monitorar el turisme familiar a Tarragona
El sistema compta amb més de 270 indicadors per calcular l’afluència i els pics de visita de les principals destinacions de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre
Categories:
El centre tecnològic Eurecat i la Diputació de Tarragona han unit forces per crear el Tourism Data System 2+ (TDS2+), una plataforma basada en tecnologies big data pensada per monitorar el turisme familiar de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre. El projecte ha instal·lat sensors i càmeres infrarojos a 31 cellers, 10 espais patrimonials i 13 platges del territori, a través dels quals el sistema podrà calcular dades com l’afluència en temps real, els pics de visites o les tendències estacionals.
La plataforma s’ha posat en marxa aquest dimarts amb una fase pilot, i s’espera que el servei sigui plenament operatiu en aproximadament sis mesos. L’eina està dirigida al sector turístic del territori, amb la intenció de potenciar la seva competitivitat. Els seus impulsors asseguren que el software serà de fàcil accés, amb capes d’informació restringides segons el "grau d'implicació" del consultant. Pel que fa a les dades, aquestes provenen de múltiples fonts, des d’enquestes pròpies a registres oficials i xarxes socials fins a informació captada amb tecnologia sensòria.
D’acord amb el promotor TDS2+ del departament d'Innovació Turística d'Eurecat, Jaume Salvat, l’eina “ofereix una completa gamma d’indicadors estratègics, especialment per a les modalitats de turisme de platja, del vi i del patrimoni”. En concret, el sistema compta amb 273 indicadors, 140 dels quals estan centrats a facilitar la gestió de l’activitat turística, mentre que la resta estan orientats a proveir informació sobre el seu impacte. El vicepresident del centre tecnològic, Jaume Ferrús, assegura que el TDS2+ “afavoreix la gestió sostenible i intel·ligent” de l’activitat turística de Tarragona.
El Tourism Data System 2+ forma part del Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial (PECT) TurisTIC en Família de la Diputació de Tarragona, i s’ha estat implementat durant els darrers tres anys. La vicepresidenta del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, Camí Mendoza, confia que l’eina “contribuirà a fer que la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre esdevinguin destinacions més competitives i un referent internacional en aquest segment de visitants".