Argos Corp, la tecnologia que vetlla per la seguretat de la ciutadania

La companyia proposa introduir les comunicacions NFC, la sensòria i la RFID per dotar d’intel·ligència elements comuns com les parades d’autobús o els contenidors

Redacció

La companyia catalana introdueix pantalles amb tinta electrònica i un botó SOS per ajudar la ciutadania en situacions de perill
La companyia catalana introdueix pantalles amb tinta electrònica i un botó SOS per ajudar la ciutadania en situacions de perill | Argos Corp

La seguretat és un dels elements que vertebra l’estratègia de transformació de les ciutats cap a entorns intel·ligents. Això no suposa únicament introduir sensors o intel·ligència artificial en càmeres per obtenir dades que permetin extreure patrons, sinó que també implica aterrar totes les potencialitats de la tecnologia per cobrir les necessitats més bàsiques. Argos Corp és una de les companyies que vetlla perquè aquesta transició es faci de forma raonada i amb solucions plenament adaptades a les zones urbanes en les quals vivim. I molt especialment parant atenció en col·lectius vulnerables com els més menuts, la gent gran o les persones amb alguna discapacitat funcional. Per això, ha llançat al mercat diverses propostes que tenen com a eixos principals la mobilitat i l’eficiència.

El seu producte estrella, i que ha rebut àmplia acceptació, és un botó SOS a les parades d’autobús i als contenidors de les escombraries. La proposta funciona amb senyals de comunicació Near Field Communication (NFC) i permet activar alertes de socors cada cop que un telèfon mòbil s’acosta al dispositiu. “Està pensat perquè, per exemple, si un nen està sol esperant l’autobús i veu alguna cosa que no li agrada, pugui activar el sistema i avisi als pares de què es troba en perill”, explica la cofundadora i enginyera en cap, Christal Berengena. A més a més, les estacions que promouen compten amb una pantalla de tinta electrònica que mostra en temps real l’arribada del pròxim bus i el recorregut de les línies. D’aquesta manera, no cal cap desplaçament per part dels operaris per anunciar modificacions.

Argos Corp incorpora comunicacions NFC a les parades d’autobús i els contenidors amb un botó SOS per alertar de perills

La idea, que inicialment estava pensada per a punts d’accés al transport públic, es va traslladar també als contenidors per cobrir les zones sense aquests mitjans, com serien polígons industrials o zones als afores de les ciutats. Tota aquesta tecnologia està dissenyada perquè pugui funcionar amb plaques solars i bateries recarregables, de manera que es reforçaria la transició cap a la implantació de sistemes sostenibles amb el medi ambient.

Contenidors que fan més que recollir la brossa

A més d’introduir les comunicacions NFC per convertir els contenidors en un punt SOS, la companyia també ha dissenyat un sistema per autoextingir focs. “A dins hi ha sensors de temperatura que permeten detectar quan hi ha un entorn perillós i activar tot el protocol per apagar el foc”, apunta, que ofereixen en paral·lel un altre paquet de sensors per portar un control volumètric i d’horari d’ús que permeten definir les rutes dels vehicles de recollida. El sistema també es pot instal·lar en els autobusos per evitar incendis amb el motor: “Se situa a la part de darrere i avisa el conductor quan hi ha algun risc”.

Tota aquesta tecnologia ha rebut els darrers temps una alta demanda per un canvi legislatiu que obligarà tots els municipis i ciutats a tancar els contenidors, i que ha impulsat diverses proves pilot per introduir elements intel·ligents que en facilitin la gestió. Una de les proves més avançades d’Argos Corp es troba a Nerja, a Màlaga, però també treballen amb l’Ajuntament de Badalona, on tenen la seu de la companyia. Actualment, la proposta que distribueixen compta amb una tanca electrònica que només s’obre quan el ciutadà s’identifica, fet que permet personalitzar el rebut de la taxa d’escombraries i reduir l’import per a aquells veïns que han adaptat el reciclatge a les llars.

Cap a les veritables ciutats intel·ligents

Berengena defineix els seus productes com propostes que “marquen la diferència”: “Volem construir una ciutat intel·ligent real que estigui al servei de la ciutadania”. Per això, bona part de les iniciatives que s’han llançat al mercat estan més vinculades amb el benefici directe que es pot generar a les persones i no tant, o almenys en primera instància, a la gestió de les administracions públiques. Aquest posicionament els ha portat a buscar més maneres d’innovar mitjançant les tecnologies NFC i RFID, com podria ser un sistema de llums en els carrils bici: “A terra hi ha unes bombetes que podrien canviar de color cada cop que s’acosta algú a una velocitat molt elevada i pot suposar un perill per als vianants. També es podria valorar un altre color per avisar els ciclistes si hi ha algú a punt de creuar, o encendre’s i apagar-se 10 metres abans i 10 metres després del pas de vianants”.

La companyia pretén situar la seguretat i el benestar de la ciutadania al centre de l'estratègia de les ciutats intel·ligents

El model de contenidors ja ha cridat l’atenció de diverses ciutats a França i a Alemanya, i esperen aconseguir el mateix amb les iniciatives vinculades a les estacions d’autobús. També miren cap a Haití i els països sud-africans, els quals afirma que es troben en ple creixement amb la creació de ciutats noves que ja introdueixin en la seva essència la digitalització.