The Clueless, la primera agència catalana de models creats amb IA
Els algoritmes utilitzats per la companyia agafen les tendències de mercat per generar figures amb interessos i un aspecte d’acord amb el que busquen els usuaris
Categories:
L'onada de la intel·ligència artificial no s’atura i arriba al món influencer amb The Clueless, la primera agència a crear un catàleg de models íntegrament amb IA. El projecte té la seva base en l’estudi de comunicació Benana, on els seus fundadors, Ruben Cruz i Diana Núñez, abasten la publicitat, el disseny o el treball editorial. Però al cap d’un temps es van adonar que hi havia alguns factors externs que dificultaven que aquests treballs sortissin cap endavant. “I si creem les nostres pròpies influencers”?, es van plantejar. La intel·ligència artificial arriba a la vida professional dels dos emprenedors quan s'adonen que poden canviar la manera de rendibilitzar el treball i estalviar costos, i ho materialitzen en The Clueless,una agència que crea models generats amb IA per promocionar els productes o serveis.
Arran d’això, comença una recerca per saber què és el que consumeix la generació Z a Instagram i detecten l’esport, l’anime i el videojoc com a temes populars. Així neix Aitana López, la model que ha estat creada a base d’algoritmes i fruit d’un estudi dels interessos, gustos i aficions dels usuaris. “No és atzar que li agradi la cultura japonesa, tingui el pèl rosa o s'interessi pel metavers. Seguint de prop aquestes tendències, sabíem que podíem crear una comunitat entorn d'ella i de la seva personalitat”, explica la seva creadora. El seu Instagram acumula més de 300.000 seguidores i es defineix com una persona gamer i fitness. En el perfil s’indica que és una model generada per IA, però això no ha suposat cap problema a l'hora de realitzar campanyes, com per exemple, amb la marca de perruqueria Llongueras.
The Clueless crea models amb IA basats en els interessos de la comunitat a internet per crear ambaixadors que enganxin més els consumidors potencials
En aquests moments, l’agència ofereix tres serveis. El primer consisteix a promocionar un producte a través de l’Aitana; el segon, es basa en la personalització d’un model en concret. Aquest darrer ha estat especialment útil per a Llongueras, assenyala Núñez, ja que han pogut evitar la cerca habitual de persones que canviïn el seu estil i reduir costos gràcies a la IA. En comptes de tenyir, tallar o pentinar persones reals, han pogut crear models. “La solució es presenta com una opció més econòmica i ràpida per a moltes necessitats de màrqueting”, comenta. El tercer servei, en el qual estan treballant actualment, és el de disposar d’un estoc d’avatars perquè el client esculli segons les necessitats
Entre les reaccions a la societat hi ha hagut de tot. Per una banda, estan els que es mostren a favor i interactuen amb ella com si de models reals es tractessin, deixant comentaris en les seves publicacions. Alguns d’ells, fins i tot, asseguren “que és real i que l’han vist de compres per la Maquinista”, comenta la cofundadora. Però la model no ha estat exempta de rebre crítiques:“Hi ha una cosa contradictòria, perquè les mateixes persones que en algun moment van abraçar a Aitana, després l’han criticat per perpetuar uns estereotips”.
La companyia preveu ampliar el catàleg de models amb cossos menys normatius i personalitats diferents
Avui dia, Aitana i Lia són les úniques cares visibles a The Clueless, però des de l’agència cometen que l'objectiu és ampliar el catàleg de models amb perfils menys normatius i personalitats diferents.“La societat ens han criticat per crear solament noies, però el que més es consumeix a la plataforma digital és precisament aquest tipus de contingut”, justifica. Un altre tipus de crítica que han rebut és la comentada intrusió laboral: “La IA no traurà el treball a ningú, sinó que té el seu potencial en la gent que ho sap fer servir bé”.
L’agència creu que el futur de la IA en la publicitat i el màrqueting té molt potencial gràcies als avantatges en reducció de costos, de temps i increment de l’eficàcia. La start-up té pendent una futura col·laboració amb la nova campanya d’Audi, que tindrà la seva pròpia model com a imatge representant.