Kidalos: quan la digitalització arriba al món de les joguines

La ‘start-up’ catalana ofereix un model de subscripció de lloguer d’articles basat en el funcionament de les plataformes VOD

Marc Vilajosana

Kidalos trasllada el model de subscripció de Netflix al món de les joguines
Kidalos trasllada el model de subscripció de Netflix al món de les joguines | cottonbro (Pexels)

L’oci ha experimentat una revolució tecnològica durant la darrera dècada, des de l’auge de les plataformes de vídeo sota demanda fins a la democratització del videojoc a través de tauletes i telèfons intel·ligents. Aquest canvi també ha afectat als més menuts, que cada vegada accedeixen a una edat més primerenca als dispositius digitals dels seus pares i mares. “Els nens evolucionen molt ràpidament i tenen noves necessitats d’entreteniment i educatives constantment. Quin sentit té que estem sempre comprant joguines?”. És aquesta idea la que va portar les germanes Vanesa i Andrea Enríquez a fundar Kidalos, una start-up que vol capgirar el consum del sector a través del model de subscripció que tant s’ha estès en l’entorn digital.

El símil és més que evident: “El Netflix de les joguines”. Així defineix Vanesa Enríquez la proposta, una plataforma en línia en què els pares i mares paguen una de les tres quotes mensuals disponibles (que van dels 5,90 euros als 12,90 euros) a canvi de poder accedir a un ampli catàleg de lloguer de joguines dels principals fabricants de la indústria. Amb aquesta subscripció, les famílies poden tenir un màxim de dos joguets simultanis a préstec, que poden canviar sempre que vulguin (pagant els enviaments, excepte en el pla més car) i que els arriben desinfectats i amb assegurança en cas de trencament.

Enríquez: "Els nens evolucionen molt ràpidament i tenen noves necessitats d’entreteniment i educatives constantment. Quin sentit té que estem sempre comprant joguines?"

La proposta s’ha desenvolupat en un temps rècord: els primers estudis de mercat de Kidalos es van dur a terme el juny de 2021, i la plataforma va donar-se a conèixer al públic el setembre d’aquell mateix any. Amb poc més de mig any de vida, el servei opera actualment només a l’Estat espanyol, però ja planeja expandir-se el 2023 a altres països europeus i de l’Amèrica Llatina. I malgrat trobar-se en una etapa encara inicial del projecte, el potencial de la start-up ha servit a les seves cofundadores per fer-se un lloc a la llista creada per Forbes España dels 30 Under 30 de 2022, una selecció que compta amb personalitats com Rosalía, Ibai Llanos o Alexia Putellas, entre les més conegudes.

Renovació constant i flexibilitat

La clau del seu èxit és, d’acord amb Enríquez, haver sabut identificar quins paràmetres han fet funcionar l’oci digital i traslladar-los a l’entreteniment més analògic: “Vam voler portar la gamificació i el canvi constant dels jocs digitals a les joguines tradicionals”. Aquesta dinàmica es veu reforçada, segons la cofundadora, per la possibilitat de canviar els articles en préstec quan es desitgi. “El fet que puguis rotar és molt més atractiu pels nens que no pas tenir totes les joguines a casa, que no els fan cas, o bé tenir-ne una sola durant un any”, afirma.

Això no obstant, una altra de les qualitats del món digital que les responsables de Kidalos han hagut d’aprendre amb el temps i incorporar-la a la seva proposta és la flexibilitat. “Vam néixer amb un pla molt rígid, de canviar les joguines cada dos mesos, i ara estem incorporant plans flexibles, veient què ens demanen els primers clients que hem tingut per anar incorporant-ho”, desvela Enríquez. Una d’aquestes demandes satisfetes és la possibilitat d’adquirir en propietat les joguines que es tenen per llogar: “Des de la mateixa plataforma, un cop ja tenen la joguina a casa, és tan fàcil com indicar que la volen comprar i els surt el preu rebaixat a un percentatge molt més reduït que el preu de venda”.

La base de Kidalos és el lloguer, al qual es pot accedir des de tres plans diferents, però la plataforma també permet adquirir les joguines a un preu reduït

Pel que fa al catàleg, les promotores de Kidalos busquen mantenir un equilibri entre les principals firmes del sector i la producció més propera: “Necessitem créixer ràpidament en volum de joguines, així que la part més multinacional amb marques de joguines la tenim, però també estem intentant buscar marques locals”. Tanmateix, la start-up s’ha topat amb un gran escull a l’hora d’intentar incloure articles artesanals a la seva plataforma: la manca de certificació oficial, una condició que consideren indispensable per garantir la seguretat de les joguines que ofereixen.