Moments, la proposta catalana que vol redefinir les xarxes socials
L’aplicació es basa en una línia de temps formada per experiències col·laboratives que aprofiten les tecnologies ‘cloud’ per romandre en el temps
Categories:
Les xarxes socials són una part cada vegada més important de les nostres vides, però són realment una bona representació de la nostra identitat? Fruit d’aquesta inquietud neix, a finals de 2021, Moments, una nova xarxa social en català desenvolupada per un petit equip barceloní que gràcies al bon coneixement de les tendències d’internet i una encertada campanya de comunicació ha aconseguit tenir més de 200.000 usuaris registrats dies abans del llançament oficial de l’aplicació.
“Ens adonem que hi ha una necessitat de la gent per noves xarxes, que la gent jove ja està cansada. Instagram també comença a envellir com Facebook”, explica el CEO de Moments, Miquel Castany, en una videotrucada amb MetaData. El que proposen amb la seva aplicació és una xarxa que prescindeixi d’elements tan habituals com els likes i els comentaris. En el seu lloc, es basa en el concepte que dona nom al projecte; “Un moment té cinc parts, com qualsevol escena de teatre: el quan, l’on, el qui, el què i el perquè. Si traslladem aquestes preguntes a una xarxa social, acabem tenint una traslació de la vida real molt més afinada del que veiem ara mateix a l’espectre digital”.
Moments renuncia als 'likes' i als comentaris per construir una xarxa basada en moments, en què cada integrant pugui aportar les seves fotos i vídeos
Però com funciona realment l’aplicació? El que ens presenta l’equip liderat per Castany és la possibilitat de crear uns espais allotjats al núvol que es basen en un esdeveniment determinat, com pot ser un viatge, una excursió o un dinar, i en què tots els membres que hi tinguin accés hi podran pujar imatges, vídeos i missatges de veu de forma col·laborativa. Cadascun d’aquests moments s’aniran acumulant en la línia de temps dels usuaris, que podran consultar en qualsevol moment i compartir-lo amb aquelles persones que ho desitgin gràcies a l’emmagatzematge al núvol. “Quants grups de WhatsApp tenim que s’han fet per un pla específic? Són coses que es creen per un dia i que només serveixen per allò. Volíem canviar la perspectiva”, apunta el CEO de Moments.
Un fenomen viral a TikTok
Abans de crear Moments, Castany va fundar el 2020 CreatingRem, una agència de publicitat centrada a posar en contacte les marques amb els influenciadors i creadors de contingut més joves. “El fet de poder pensar per què certes coses funcionen m’ha fet entendre moltes dinàmiques dels comportaments virals”, desvela l’emprenedor, qui ha treballat en nombroses campanyes a TikTok per a públic i creadors sud-americans.
Castany: “El fet de poder pensar per què certes coses funcionen m’ha fet entendre moltes dinàmiques dels comportaments virals”
Precisament a l’aplicació xinesa és on l’equip ha desenvolupat la seva campanya de comunicació per mostrar Moments al món, una tasca que els ha reportat més de 320.000 seguidors, 2,1 milions de m’agrades i vídeos que pràcticament arriben als vuit milions de reproduccions, tot això en menys de tres mesos. “Vam fer una estratègia amb TikTok perquè és l’única xarxa que et permet descobrir coses sense buscar. Tiktok és una xarxa molt personal, on el que importen són les persones”, comenta Castany. És per això que, en lloc de fer publicacions basades en gràfics i anuncis, l’equip va decidir mostrar el dia a dia del desenvolupament de l’aplicació, feta des d’una casa a Fuerteventura i presentat com un repte a superar.
“El que hem fet amb l’aplicació és fixar-nos en vídeos virals que s’han replicat i intentar fer dues passes enrere, veure per què la gent fa les coses que fa sense pensar-ho. Quan et pares a pensar què passa en aquestes xarxes, guanyes un avantatge competitiu que molta gent no té”, assegura l’impulsor de la xarxa social.
Una xarxa pública i privada alhora
En la seva primera versió, Moments es limita a perfils privats on només es comparteixen els moments amb la gent que decidim, de manera que el seu funcionament s’assimila a plataformes d’emmagatzematge al núvol, com Dropbox o Google Drive. Això no obstant, aquest és només un dels serveis que l’equip vol oferir als seus usuaris, i Castany espera que, un cop s’habilitin els perfils públics, s’entengui plenament el concepte de xarxa social que proposen. “Les relacions són canviants en el temps, els cercles varien molt. Creiem que cada moment ha de ser públic a diferents escales i usuaris”, assevera. La intenció de la companyia és plantejar un sistema que permeti escollir quines persones poden veure cadascun dels moments, una evolució del “només amistats” de Facebook o de l’opció “mejores amigos” d’Instagram.
El target inicial de Moments és la gent jove, atès que són “l’epicentre de la cultura digital” i el fragment de població més obert a provar noves xarxes, però el gerent de l’empresa aspira a arribar a un públic més global: “Hi ha una línia de treballar cap a adults que és primordial per a nosaltres. Hi ha molta gent gran que té CD, VHS… memòries fixes en un lloc. Si podem traslladar-les al núvol, podem permetre que un net creï un moment i després el comparteixi amb el seu avi. Unim generacions per moments”.
Castany: "Si podem traslladar les memòries al núvol, podem permetre que un net creï un moment i després el comparteixi amb el seu avi"
Gamificació i ‘blockchain’
Però les aspiracions de la start-up són altes, fins al punt de plantejar la seva proposta com una alternativa als metaversos dels quals últimament s’en parla tant. “Facebook, el 2012, era més metavers que actualment: tots els minijocs que tenia dins era espectacular. Van fer un entorn menys proper a crear aquests microcosmos i ara hi volen tornar”, considera Castany, qui veu en aquesta “xarxa en forma de retícula” un model que encaixa a la perfecció amb Moments. De fet, l’aplicació ja integra alguns minijocs secrets, els quals funcionen com a “llaminadures” per als usuaris. “Ens permeten fer màrqueting a gran escala, perquè a la gent li agraden”, confessa el CEO de l’empresa. La voluntat és trobar nous partners amb els quals treballar aquest model de negoci en el futur.
Una altra via de monetització que volen explorar és la implementació de mètodes de certificació a través dels quals els usuaris puguin demostrar haver estat en un lloc determinat, el que veuen com “una eina d’estatus social”. La companyia veu amb bons ulls emprar tecnologies blockchain per desenvolupar un sistema de pagament que permeti acreditar la presència de les persones en concerts, esdeveniments esportius o qualsevol altra situació. Això sí, Castany deixa clar que “no volem estar en l’entorn de les criptomonedes i que entri l’especulació“.
La gamificació i l'ús de sistemes d'acreditació són dos dels models de negoci que Moments es planteja implementar en el futur
Actualment, Moments es troba en una fase molt primerenca, però ja compta amb més de 227.00 persones registrades, després de llançar-se el passat 22 de desembre. “Hem fet un beta testing en massa, i això té perills, com les reviews a les stores, però a llarg termini ens hem estalviat dos mesos de feina i desenvolupament”, explica Castany. L’equip preveu llançar una primera actualització a mitjan gener, en què se solucionaran els principals errors que presenta l’aplicació i s’estabilitzarà el seu funcionament. A partir d’aquí, la start-up reactivarà la seva estratègia de comunicació per atraure nous usuaris, amb la intenció d’habilitar els perfils públics entre febrer i març, incorporar xats als moments, un cercador amb què es puguin afegir amistats (a hores d’ara, funciona a través dels contactes del telèfon) i la possibilitat de desar els nostres moments preferits.