Comisió d’Emprenedoria 22@Network

L’èxit d’una ‘start-up’ es dispara amb una comunitat

"La millor manera de tenir èxit en els negocis és envoltar-se de persones intel·ligents i amb més experiència"

Les estadístiques mostren que una mica més del 90% de les start-ups fracassen (segons Startup Genome, 11 de cada 12 start-ups fracassen durant el seu primer any). Aquesta dura i desoladora realitat és ben coneguda pels emprenedors, però malgrat això es llancen amb passió, optimisme i energia per donar forma a la seva idea innovadora i intentar crear la seva pròpia empresa. Estadístiques fredes com aquestes no pretenen desanimar els emprenedors, sinó dotar-los d'una dosi de realitat i animar-los a treballar de manera més intel·ligent i més àrdua.

Com a mentor d'emprenedors, sovint sento la seva frustració quan han intentat construir una start-up sols o aïllats, o en el lloc i el moment equivocats, i després atribueixin les seves dificultats a limitacions personals, a la falta d'inversió o al fet que "el mercat no entén la seva brillant idea o producte". En canvi, quan treballo amb emprenedors que formen part d'una comunitat, o que estan abrigallats pels socis i mentors adequats, aquesta frustració queda superada i llavors el focus d'atenció se centra en l'excel·lència del producte; a trobar el product-market fit, en la cerca de clients i a aconseguir les aliances adequades per a experimentar un creixement internacional.

Ser part d'un hub, d'una comunitat amb els socis i mentors adequats és la màgia que es necessita per a l'èxit d'una start-up. La majoria dels emprenedors s'enfoquen en si mateixos com la clau de l'èxit d'una start-up, però, en realitat, l'èxit requereix una comunitat que els doni suport. A més, gaudir d'un respecte dins de la seva comunitat els ajuda a ser més feliços i els fa més propensos a tenir èxit.

"Ser part d'un 'hub', d'una comunitat amb els socis i mentors adequats és la màgia que es necessita per a l'èxit d'una 'start-up'"

Avantatges de fundar la teva start-up formant part d'un hub d'emprenedors i tenint com a col·laboradors a una comunitat de mentors-emprenedors:

1. Capital intel·lectual: idees, informació, tecnologies.

Contràriament a la creença popular, les noves idees innovadores no solen sorgir d'una sola ment. Ha de sentir-se estimulada pel fàcil accés a moltes fonts d'aprenentatge i lideratge. Les millors idees evolucionen de manera iterativa i són provades per l'ecosistema.

2. Capital humà: talent, coneixements, habilitats, experiència.

La millor manera de tenir èxit en els negocis és envoltar-se de persones intel·ligents i amb més experiència que la teva. Construir una start-up no és una operació en solitari. Necessita socis, mentors i inversors que puguin complementar els teus propis recursos perquè tots surtin guanyant.

"La millor manera de tenir èxit en els negocis és envoltar-se de persones intel·ligents i amb més experiència que la teva"

3. Capital financer: ingressos, capital, deute, fondejo.

Les fonts clau de capital financer per a qualsevol comunitat de start-ups han d'incloure amics i familiars, inversors i àngels locals i accés al capital de risc. Malgrat l'abast d'internet i les crides en fred, res substitueix a les càlides presentacions. La teva comunitat i els teus mentors t'obriran les portes del capital.

4. Capital de xarxa: contactes, relacions, connectivitat.

Els esdeveniments de networking creen oportunitats perquè persones d'idees i caràcters afins formin associacions. En una incubadora, també s'organitzen conferències orientades als negocis i de la indústria, hackatons i caps de setmana d'iniciació, convidant speakers externs i líders experimentats. Una associació com 22@Network proporciona, a més, accés a empreses innovadores i a grans corporacions.

5. Capital cultural: mentalitat, comportaments, història.

Les incubadores de start-ups vibrants tenen un brunzit entorn de l'esperit empresarial, on els fundadors són models a seguir, líders i fins i tot herois locals. Les persones veuen l'esperit empresarial com una trajectòria professional viable, amb una visió de suport, una comprensió del risc i la recompensa i tolerància al fracàs.

6. Capital físic: infraestructura, densitat, qualitat del lloc.

Les start-ups es desenvolupen més fàcilment en veïnats com el districte 22@ d'una gran ciutat com Barcelona. Aquest districte proporciona un pol empresarial i d'innovació, vinculat també a les universitats i assumint un compromís amb l'economia del coneixement. Un coworking de start-ups proporciona recursos, espais de treball confortables, organitza activitats genials, genera coneixement i crea noves xarxes.

"Una bona incubadora està formada per una comunitat internacional i multicultural per a fomentar la innovació i ser productius"

7. Capital institucional: mercats, sistema de lleis, estabilitat.

Emprendre des de Barcelona és tenir les garanties de la Unió Europea. L'Ajuntament de Barcelona porta 20 anys impulsant l'activitat econòmica i emprenedora del districte. L'associació 22@Network proporciona, a més, connexió amb universitats i institucions públiques.

8. Capital internacional: punt de vista global, diversitat cultural, expansió.

Una bona incubadora de start-ups està formada per una comunitat internacional i multicultural, i té la diversitat de gèneres, races i punts de vista globals per a fomentar la innovació i ser productius com a equips en un entorn global complex, connectat amb mercats internacionals, i afavorint la internacionalització de les startups.

Si l'esperit empresarial és el teu somni, val la pena mirar més enllà del teu impuls personal i la teva ubicació perquè el hub faci que el teu estil de vida triat sigui divertit i reeixit, en lloc d'una lluita constant contra grans obstacles.