Cap de Desenvolupament de Negoci de l’equip de Mobilitat del centre tecnològic Eurecat
La nova mobilitat ja ha arribat
"Els usuaris demanen moure's de manera senzilla i sostenible, i tenen al seu abast les tecnologies emergents"
Els usuaris s'han empoderat i han passat a col·locar-se al centre del negoci i a ser el focus principal de les empreses que ofereixen productes o serveis de mobilitat. Demanen moure's sense complicacions, de manera còmoda, segura, senzilla, econòmica i sostenible i tenen al seu abast les tecnologies emergents (internet, cloud, IoT, plataformes i big data, entre d'altres) que els ho faciliten, aportant-los valor, flexibilitat i immediatesa. A més a més, els últims canvis legislatius volen regular la mobilitat per fer-la més sostenible reduint la petjada de carboni i han fet que s'estigui produint una tendència a la descarbonització de la mobilitat i dels mateixos vehicles; i que, cada cop més, es comercialitzin més vehicles elèctrics en substitució dels tradicionals de combustió interna (dièsel o benzina).
Tots els analistes i consultors especialitzats fa temps que diuen que les noves megatendències de la mobilitat són: compartida (sharing), connectada, cooperativa, sostenible (descarbonitzada), actualitzable constantment i autònoma. Aquí també val la pena afegir la tendència geosocial de la urbanització i la concentració de les persones i de les activitats a les grans metròpolis. Es calcula que pel 2040 el 70% de la població viurà en ciutats, un factor importantíssim i de gran impacte en els desplaçaments. Tot això és i serà la nova mobilitat, i moltes d'aquestes tendències, si ens hi fixem, ja es poden observar al nostre entorn i a les nostres ciutats.
"Els usuaris demanen moure's sense complicacions, de manera còmoda, segura, senzilla, econòmica i sostenible i tenen al seu abast les tecnologies emergents"
Si analitzem, per exemple, el sector automobilístic com a vector clau, veiem que porta ja temps en plena transformació cap a aquesta nova mobilitat. És cert que actualment no està passant per un bon moment. L'any 2020 ja va començar malament per al sector, que patia una crisi global deguda als canvis restrictius en les regulacions de les emissions, a l'alentiment en el creixement de l'economia global, a les incerteses geopolítiques, a la polarització de la producció industrial desplaçant-se de l'Atlàntic al Pacífic, al Brexit, a la desacceleració a la Xina i a les guerres comercials entre aquest país i els Estats Units. Addicionalment, l'arribada de la pandèmia de la covid-19 ha agreujat encara més la situació del sector i s'ha traduït en una baixada al territori espanyol de la producció de vehicles del 25% i en una reducció de les matriculacions de vehicles nous del 37%, d'acord amb les xifres d'ANFAC compreses entre gener i octubre de 2020 respecte al mateix període de 2019.
Tot i això, el sector continua en plena transformació, redefinint-se i creant una nova cadena de valor polièdric, substituint la cadena tradicional i lineal anterior, amb nous protagonistes, com són les bateries, les dades, l'energia o les infraestructures de recàrrega que es necessiten per aportar valor a aquest nou paradigma del sector, on el centre tecnològic Eurecat és un aliat perquè les empreses puguin superar amb èxit tots els desafiaments que comporta.
"La mobilitat continua en plena transformació amb nous protagonistes com les bateries, les dades, l'energia o les infraestructures de recàrrega que es necessiten per aportar valor"
I és en època de canvis, com l'actual, quan és necessària una reflexió estratègica a les empreses i una definició d'un pla de transformació dels productes i serveis o del mateix negoci. S'ha d'avaluar el model de negoci existent i comprovar si és el model que requereix el mercat i si cobreix la necessitat que demana l'usuari. Potser s'han de plantejar noves opcions o models, mesurant bé els riscos i explorar noves oportunitats dins i fora del mateix sector. Això sí, sempre analitzant bé i en detall l'impacte en l'estratègia i el compte de resultats de l'empresa i també l'impacte dels potencials canvis en les mateixes persones i en la societat en el seu conjunt.
Aquest plantejament ha de portar a fer que l'empresa surti reforçada i molt més competitiva per afrontar els nous reptes en l'àmbit de la mobilitat que ja estan aquí i els futurs desafiaments que puguin venir. Ara ja tenim la nova mobilitat aquí, però la següent "nova mobilitat" està encara per definir i hem d'estar preparats. Apostem pel canvi i la transformació. Som-hi!