CEO de MEROPS360, empresa associada al Clúster TIC Catalunya Sud.
Tecnologia immersiva al servei de les persones i el territori
"Allà on no pot arribar la realitat física, pot fer-ho la virtual, obrint portes a nous públics i vivències impossibles"
La realitat virtual, el vídeo i la fotografia 360°, les visites virtuals, el so i les projeccions immersives no són només tecnologia; són un llenguatge per connectar amb les persones, explicar històries i donar valor al territori. Així ho entenem a MEROPS360, on la filosofia és clara: no només es tracta de veure, sinó de sentir i viure l’escena en primera persona.
Des del Camp de Tarragona creem experiències que van més enllà de la visualització. Amb la fotografia i el vídeo 360°, les visites virtuals interactives, la realitat virtual i mixta, el so binaural o ambisònic i les projeccions immersives aconseguim una immersió capaç de despertar emocions i deixar records que perduren. La realitat virtual permet endinsar-se en espais reals o imaginaris amb sensació de presència total: amb ulleres VR, l’usuari pot recórrer indrets remots, reviure esdeveniments o explorar entorns creats a mida. És ideal per mostrar llocs d’accés difícil, fer formació immersiva o oferir experiències culturals i turístiques amb alt impacte emocional.
Una eina social poderosa
En l’àmbit social, aquestes tecnologies apropen espais culturals o naturals a persones amb mobilitat reduïda, poden donar veu a col·lectius invisibilitzats i enriqueixen programes educatius inclusius. El so immersiu pot transportar una persona cega a la plaça d’un poble durant la festa major, amb la música, les rialles i l’eco dels passos. També és una eina de sensibilització que acosta realitats llunyanes amb una força narrativa que formats convencionals no poden igualar.
"En l’àmbit social, les tecnologies immersives apropen espais culturals o naturals a persones amb mobilitat reduïda, poden donar veu a col·lectius invisibilitzats i enriqueixen programes educatius inclusius"
Motor per al turisme
En turisme, una visita virtual, un recorregut interactiu o un vídeo 360° poden despertar el desig de viure-ho en directe. La realitat mixta, que combina elements digitals amb l’entorn real, i les projeccions immersives converteixen qualsevol espai en una experiència envoltant i hem vist la potència d’aquesta tecnologia creant sales immersives fixes o temporals per centres d’interpretació, museus o esdeveniments. Ajuntaments i patronats n’han pres consciència i cada cop més utilitzen aquests formats per promocionar el patrimoni en fires, webs i xarxes socials per aconseguir un major impacte entre el públic.
La força de la gamificació
L’aplicació de la gamificació per transformar experiències passives en vivències actives ha obert un nou ventall de possibilitats a aquestes tecnologies. Afegir reptes, enigmes o recompenses converteix el públic en protagonista i el valor creix quan el món virtual i el real conviuen i es complementen. Una ruta pot començar físicament i continuar en un entorn virtual amb històries amagades, o a l’inrevés. Aquesta combinació és altament recomanable per aconseguir una immersió total i atraure públics diversos.
"Afegir reptes, enigmes o recompenses converteix el públic en protagonista i el valor creix quan el món virtual i el real conviuen i es complementen"
Adaptabilitat i futur
La tecnologia immersiva ha entrat en una nova etapa on físic i digital es fusionen de manera natural. No substitueix l’experiència presencial, sinó que la complementa de forma potent i, sovint, imprescindible. Allà on no pot arribar la realitat física, pot fer-ho la virtual, obrint portes a nous públics i vivències impossibles d’altra manera.
A MEROPS360 tenim clar que la tecnologia és un mitjà i no una finalitat. Per aquest motiu per nosaltres és essencial treballar unint turisme, cultura i educació, parant especial atenció a l’accessibilitat i la inclusió. Crear projectes a mida, equilibrant qualitat tècnica i impacte narratiu ens permet ser un pont entre tecnologia i emoció, entre el món digital i la vivència real.