Enginyera química i sòcia de les Young IT Girls
Bateries i mobilitat elèctrica: el desafiament del reciclatge
"El reciclatge de les bateries dels cotxes elèctrics és un repte clau per avançar cap a una mobilitat sostenible"
L’electrificació del transport és clau per reduir les emissions de CO₂ i avançar cap a una mobilitat més sostenible. No obstant això, el reciclatge de les bateries dels vehicles elèctrics planteja un desafiament tècnic i ambiental que requereix solucions innovadores i eficients. Com a estudiant de doctorat en aquest camp, considero que és imprescindible aprofundir en estratègies de reutilització i recuperació de materials per garantir un futur més net i circular.
Les bateries d’ió de liti que impulsen els vehicles elèctrics contenen materials crítics com el liti, el cobalt, el níquel i el manganès. L’extracció d’aquests recursos és costosa i té un impacte ambiental significatiu, fet que subratlla la importància del reciclatge per recuperar-los i reutilitzar-los en noves bateries. A més, una gestió inadequada pot alliberar substàncies contaminants al medi ambient. Per això, és crucial establir sistemes eficients de reciclatge i reutilització.
Quan les bateries arriben al final de la seva vida útil en aplicacions de mobilitat, no necessàriament deixen de ser útils. Una de les estratègies més sostenibles és la seva reutilització en sistemes estacionaris d’emmagatzematge d’energia. Tot i que poden perdre eficiència per al seu ús en vehicles, moltes bateries degradades poden continuar funcionant en aplicacions de suport a xarxes elèctriques, emmagatzemant energia procedent de fonts renovables com la solar o l’eòlica. Això no només allarga la seva vida útil, sinó que també contribueix a la flexibilitat del sistema energètic.
"Quan les bateries arriben al final de la seva vida útil en aplicacions de mobilitat, no necessàriament deixen de ser útils"
Quan la reutilització no és viable, el reciclatge permet recuperar els materials valuosos. Actualment, els processos de reciclatge es basen principalment en tècniques hidrometal·lúrgies i pirometal·lúrgies per extreure metalls com el liti, el cobalt i el níquel. Tot i que ja es poden recuperar fins al 95% dels materials, cal seguir avançant en tecnologies més eficients i menys contaminants. La tecnologia de reciclatge avança ràpidament, amb noves tècniques que fan el procés més eficient i econòmic. L’optimització d’aquests processos és un camp de recerca actiu, i la recerca de bateries sense cobalt o amb materials més fàcils de reciclar és una prioritat per a la indústria.
Per assolir un sistema sostenible, cal una combinació de regulació, investigació i col·laboració entre fabricants, governs i consumidors. La nova Reglamentació Europea de Bateries estableix objectius obligatoris de reciclatge i reutilització, així com requisits per augmentar el contingut de materials reciclats en les noves bateries. També obliga els fabricants a assumir la responsabilitat de la recollida i el tractament de les bateries usades, fomentant un model d’economia circular. Aquesta regulació ofereix a Europa l’oportunitat de liderar el reciclatge de bateries en l'àmbit mundial i servir de referència per a altres regions.
"La recerca de bateries sense cobalt o amb materials més fàcils de reciclar és una prioritat per a la indústria"
Per tot el que s'ha mencionat anteriorment, el reciclatge de les bateries dels cotxes elèctrics és un repte clau per avançar cap a una mobilitat realment sostenible. Des del punt de vista acadèmic, la innovació en aquest camp és fonamental per desenvolupar tecnologies més eficients i sostenibles. Amb una regulació adequada, avenços científics i un compromís global, podem transformar aquest desafiament en una oportunitat per reduir l’impacte ambiental i impulsar una economia més circular i eficient. Construir un futur més sostenible és responsabilitat de tothom!