CEO The Net Street i col·laborador acadèmic d'Esade

‘Insurtech’: reptes i tendències que canvien la dinàmica de la indústria asseguradora

A causa de l'impacte de les noves tecnologies i la digitalització dels processos, la velocitat dels canvis està augmentat i el sector assegurador ha d'aprendre a interpretar les tendències d'innovació, associar-se amb els nous actors tecnològics i crear productes, serveis i models de negoci que s'adaptin a les necessitats canviants dels clients del futur. Les noves tecnologies, entre elles les que estan generant disrupció com el machine learning o el blockchain, són l'única opció per a mantenir-se rellevant a llarg termini.

Però no només aquestes tecnologies suposen una amenaça, sinó que també altres innovacions poden tenir un impacte que pot canviar per complet el sector assegurador. És important estar atent a les innovacions que vénen d'altres sectors i tecnologies. Per exemple, és probable que en pocs anys el cost de seqüenciar el genoma d'una persona arribi a estar per sota d'un euro, el que obre una nova conversa entre les asseguradores i el client.

Els nous actors del sector, les big tech (Google, Amazon, Apple, Facebook, Alibaba) desembarcaran en la indústria asseguradora com ja ho han fet en altres sectors. Aquestes companyies, amb el disseny de les seves experiències de compra millorades gràcies a la proximitat amb els seus clients i l'ús de les dades, però també startups tecnològiques com Uber, Airbnb amb els seus models d'economia col·laborativa, han provocat que les expectatives dels clients siguin completament diferents. També s'han guanyat la seva confiança, estan predisposats a contractar una assegurança amb Apple, Google o Amazon abans que amb una asseguradora tradicional.

"Els cliens estan predisposats a contractar una assegurança amb Apple, Google o Amazon abans que amb una asseguradora tradicional"

Les grans asseguradores ofereixen un ampli rang de productes i serveis al client final que s'ha incrementat en els últims anys. Les insurtech, en canvi, se centren en un producte o servei específic amb el qual competir. Aquest efecte de desagregar l'oferta (unbundling en anglès) és el que denominem insurtech unbundling.

En el sector assegurador, la possibilitat que ofereix la directiva PSD2 per compartir dades permet que a través de la plataforma tecnològica que entén i processa les múltiples dades del client, aquest rebi una oferta personalitzada en funció de les seves necessitats. La informació és clau en el negoci de les assegurances i les noves tecnologies estan permetent a les empreses asseguradores generar productes més personalitzats a cada client.

El big data i la Internet de les Coses, permeten disposar de més i millors dades, obtingudes gràcies a sensors i objectes connectats a la xarxa permetent que les asseguradores siguin més eficaces i capaces de gestionar productes diferencials i amb major personalització, i poder així oferir-los nous productes que s'ajustin més a les seves necessitats i estils de vida.

Aquesta tècnica de venda de croada no sols generarà un benefici major a les corredories, sinó que millorarà la seva reputació ja que oferirà als clients només allò que s'ajusti al seu perfil. Trobar canals digitals en els quals testar els seus nous productes, aprendre de la interacció amb el client i posar en producció ràpidament nous productes que s'adaptin a les necessitats dels seus clients és una dels reptes als quals s'enfronta el sector actualment. Les assegurades han d'adaptar-se a les demandes del client actual molt més informat i que necessita una experiència en la relació amb la companyia i el canal consistent i que estigui adaptada a les seves necessitats i preocupacions reals.

La tecnologia facilita que l'experiència d'usuari sigui sense fricció quan aquesta es desenvolupa posant al client en el centre, per transaccionar un procés de venda digital, però també l'experiència d'usuari es pot elaborar lliurant noves propostes de valor a través de productes basats en models de negoci innovadors que tinguin com a suport una intel·ligència artificial que ofereixi un resultat sorprenent que vagi més enllà del que el client espera. Les empreses, com a consumidores, també esperen que la digitalització els permeti gestionar les seves assegurances de manera àgil i d'una forma personalitzada per al seu negoci. A més la ultra personalització per a les noves generacions obre una finestra d'oportunitat per a cobrir les necessitats d'aquests nous consumidors com els millennials d'una forma excel·lent.

"L'experiència d'usuari es pot elaborar amb productes basats en la intel·ligència artificial que ofereixin un resultat que vagin més enllà del que el client espera"

No sols les noves tecnologies estan impactant en la indústria de l'assegurança, sinó que les noves generacions i l'evolució de l'estil de vida, estan generant noves necessitats per part dels consumidors. Una primera innovació la va provocar la irrupció dels comparadors d'assegurances, que permeten conèixer el segur més barat i són l'origen de les innovadores startups que avui guien a l'usuari de manera intuïtiva i més precisa a través d'una oferta ben estructurada, que els permet afinar la seva elecció.

Hem vist sorgir les assegurances de pagament per ús, la contractació digital de microseguros, els brokers digitals, robatori advisors, els directoris d'agents o marketplaces d'assegurances on el consumidor té molta més informació que en el procés de venda tradicional. Aquests nous models de negoci han estat possibles gràcies a que internet ha permès la digitalització del sector. Ens trobem ara amb una nova ona d'innovacions tecnològiques com la intel·ligència artificial o el blockchain que permetran establir nous models de negoci en el futur.

Respecte a la col·laboració i la innovació oberta, el repte no està ara a decidir si l'aproximació correcta a la innovació és a través de insurtechs sinó com és la forma més veloç, efectiva i eficient per a integrar aquestes innovacions a la corporació transformant la cultura d'aquesta.