Experta en transformació digital i gestió de la innovació, i psicòloga empresarial
L’autenticitat de la meva identitat al món tecnològic
"L'educació i el foment del pensament crític seria un primer pas fonamental per contrarestar la desinformació"
Podem entendre la nostra identitat física com un concepte que ens facilitem; un aspecte unificat del nostre jo personal i social; una imatge on aquest jo s'afirma, amb l'objectiu que la identitat permet al subjecte prendre consciència de si mateix, del seu lloc al món i en relació amb els altres. La identitat digital, en la seva essència, representa l'amalgama de les nostres dades personals i la nostra existència virtual al vast oceà de la web. No obstant això, a mesura que la nostra presència en línia s'ha tornat més prominent, també han augmentat els desafiaments relacionats amb la privadesa, la seguretat i l'autenticitat de les nostres identitats. En aquest context, el concepte de descentralització emergeix com una resposta poderosa a aquestes preocupacions. La segmentació de dades es converteix en una alternativa fascinant, permetent als usuaris dividir i gestionar les dades personals de manera selectiva i segura.
Com a prova, plataformes com Auth0 ja ofereix solucions d'autenticació i autorització. El protocol Zero Knowledge Proof (ZKP), o proves de coneixement zero, permet demostrar que es té una informació sense que es publiqui o mostri aquesta informació donant solució a la minimització i a la limitació de les nostres dades, tal com ho recull l'article 25 del Reglament General de Protecció de Dades (RGPD). Alhora, el reglament europeu número 910/2014 eIDAS (Electronic Identification Authentication and Trust Services) defineix els estàndards i normes per a la signatura electrònica, així com la regulació de les transaccions electròniques als diferents estats membres. Un dels seus avantatges és evitar l'acte de personificar-se de manera presencial per mantenir la confiança en la identitat donant un abast més gran a noves relacions amb identificació digital amb total garantia.
“L’eIDAS2 permetrà a tots els països de la Unió Europea la creació d'una cartera digital personal per identificar o confirmar determinada informació”
És crucial subratllar, tal com comenta l'advocada experta de Web 3, Elisenda Fábrega, que la Comissió Europea ha fet un pas de gran rellevància en l'àmbit de la identitat en proposar un nou reglament, anomenat eIDAS2 o EUid, que reemplaçarà l'actual eIDAS. Aquest nou reglament suposarà un gran avenç en relació amb la identitat digital, ja que permetrà a tots els països de la Unió Europea la creació d'una cartera digital personal a favor de ciutadans, residents i empreses establertes a la UE que vulguin identificar o confirmar determinada informació.
Aquesta cartera digital podrà utilitzar-se per accedir a serveis, tant públics com privats, en línia o fora de línia, podent ser utilitzada a qualsevol estat membre. Tal com Ursula von der Leyen, presidenta de la Comissió Europea, va explicar en el seu discurs sobre l'estat de la Unió, el 16 de setembre del 2020, es pot entendre com aquesta identitat digital europea: “Una identitat en què confiem i que tot ciutadà pugui utilitzar a qualsevol lloc d'Europa per a qualsevol operació, des del pagament dels seus impostos fins al lloguer d'una bicicleta. Una tecnologia que ens permeti controlar quines dades es fan servir i com.”
"La difusió d'informació falsa i manipulada planteja un altre repte: qui és un humà?"
A la societat actual, ens trobem amb nombrosos desafiaments relacionats amb l'ús i l'abús d'Internet i el rastre de dades que anem deixant. La propagació de desinformació, propaganda ideològica i notícies falses han generat un panorama complex i un camp ple de mines d'incertesa. A més, el fenomen de les xarxes socials, amb la gran quantitat d'usuaris, ha convertit les persones en productes o blancs de manipulació.
El trànsit no humà, conegut com a bot, és una activitat generada per programes automatitzats en lloc d'éssers humans reals. Aquests bots poden realitzar accions com visitar pàgines web, fer clic a enllaços, completar formularis o interactuar amb contingut. L'objectiu principal del trànsit no humà és distorsionar les mètriques i les estadístiques d'un lloc web, afectant la presa de decisions basades en dades i comprometent la precisió dels resultats utilitzats per a l'anàlisi de rendiment. A més, aquest trànsit pot perjudicar la reputació en línia d'una empresa i afectar la confiança dels usuaris. Aquesta difusió d'informació falsa i manipulada planteja un altre repte: qui és un humà? En aquest repte, la controvertida empresa Worldcoin ja està treballant en temes d'identitat per escanejar l'iris amb l'objectiu, en principi, de verificar que som únics.
"Cal una revolució al voltant de com utilitzem Internet, i de com es regulen i protegeixen els nostres drets digitals"
És essencial desenvolupar mecanismes efectius de verificació d’informació i persones en què l'usuari tingui el control de les dades. Tenir una identitat digital europea en què el ciutadà sigui la pedra angular i promoure l'alfabetització digital per ajudar les persones a distingir entre el veraç, el fals i el manipulat. Per aconseguir-ho, es requereix una revolució al voltant de com utilitzem Internet, i de com es regulen i protegeixen els nostres drets digitals. L'educació i el foment del pensament crític seria un primer pas fonamental per contrarestar la desinformació i salvaguardar la confiança de la informació en línia, construint una societat informada i previnguda.