Director de màrqueting i comercial del Grupo Castilla, empresa associada al Clúster TIC Sud

El coneixement no es crea ni es destrueix; es transforma

"A l'ecosistema TIC, les empreses han de formar el nou talent que es converteixi en el capital humà que necessitem"

“L’energia no es crea ni es destrueix; es transforma”. Al segle XVIII, Antoine Lavoiser va formular aquesta cèlebre frase sobre la qual es basa la Llei de la conservació de la matèria. Avui ens trobem en un moment en el qual el coneixement, més que mai, ha de fluir i transformar-se de la mateixa manera que es comporta l’energia. Les dinàmiques rígides formen part del passat. I és que, en un entorn en constant canvi, la capacitat d’aprendre i ser flexible és vital, una condició que a l’ecosistema TIC no ens ve de nou. De fet, les empreses vinculades a les noves tecnologies, per essència, hem de transformar-nos, evolucionar i adaptar. 

I en aquest punt, on conflueix el context i la necessitat, també trobem la resposta. Les empreses que porten més de 40 anys especialitzades en la gestió de personal tenen la responsabilitat d’impulsar la creació de coneixement tenint en compte, sempre, l’evolució i les necessitats del mercat. Cada cop és més rellevant ampliar el focus de la gestió de persones i obrir un nou punt de vista amb un enfocament de 360 graus on la tecnologia es converteixi en una eina que faciliti un guany de coneixement i expertesa en el sector: una combinació perfecta que significa un canvi disruptiu.

Però en el camí al canvi, no s’ha de perdre la perspectiva. Cal entendre que junts som més forts i que el coneixement compartit és vital. Per aquest motiu és tan important formar part del Clúster TIC, ja que les sinergies que es creen entre les empreses que en formem part són un catalitzador de la innovació al territori. De fet, avui podem estar orgullosos de dir que la província de Tarragona és la segona àrea tecnològica més potent de Catalunya. Un epicentre generador d’oportunitats que necessita talent per seguir avançant. Hem d’entendre, doncs, que és necessari el compromís de les empreses en formar nou talent que es converteixi en el capital humà que necessitem. I així, d’una manera orgànica i cíclica, el coneixement ens portarà a la transformació que els nous temps requereixen.

“És fonamental construir una marca empresarial per arribar al tipus de talent que valora les oportunitats de creixement professional i la flexibilitat. I no només com empreses particulars, sinó com a teixit corporatiu territorial”

En aquest escenari és on sorgeix la pregunta de què podem oferir des del territori per poder atreure i fidelitzar el talent que necessitem? La resposta no és senzilla, però del que estic convençut és que la formació pot ser part de la solució. Invertir en employer branding esdevé molt necessari. És fonamental construir una marca empresarial que ens permeti arribar al tipus de talent que valora especialment les oportunitats de creixement professional i la flexibilitat. Però no només com a empreses particulars, sinó com a teixit corporatiu territorial. Formem al nostre talent perquè reconegui el seu potencial, oferim-li ocupació perquè sàpiga que és part important del nostre futur, motivem-lo perquè es comprometi.

Segons l’estudi Las claves de atraer y retener talento tech (publicat per MIOTI Tech & Business School) un 41% dels professionals digitals voldrien tenir més capacitat per liderar els seus projectes i equips. Així mateix, un 38% perceben el desenvolupament d’un pla de carrera com un dels aspectes claus per potenciar la seva motivació i compromís amb les organitzacions. I, evidentment, aquest creixement o promoció dins de les organitzacions va lligat, moltes vegades, a la necessitat d’ampliar el coneixement en diverses àrees. Un exemple més que el coneixement no es crea ni es destrueix, es transforma.