Director mèdic i cofundador d'Abi Global Health
Innovar és més que crear una app
"Tenir un model de negoci clar i coneixement del sector són claus perquè els projectes tecnològics tinguin èxit"
Fa uns dies em va arribar una sol·licitud de feina per e-mail. Amb un to molt cordial, però certament angoixat, una persona em comentava que l'empresa on treballava, una coneguda start-up del sector de la salut digital, tancaria aviat degut a problemes de caràcter econòmic, i que ella podria ser una bona candidata per treballar a la nostra empresa. L'e-mail em va deixar impactat, ja que m'estava informant del tancament d'una start-up que ha tingut un fort ressò mediàtic, i amb la qual he coincidit força vegades des del seu inici.
Com a cofundador d'una empresa digital, sentir que un altre projecte tanca sempre et deixa una certa angoixa existencial. Però la notícia tampoc em va estranyar en excés. L'empresa en qüestió (intentaré no donar-ne detalls) la vaig conèixer fa uns anys, quan jo participava com a mentor/espònsor en una acceleradora que era finançada en part per la consultora per la qual jo treballava llavors. Quan em va tocar seure amb els fundadors de l'empresa, em van dir que ja tenien tancat un bon finançament i que havien començat a captar clients a la seva app. Jo els vaig fer una pregunta molt senzilla: “Quin model de negoci teniu?”. La seva resposta va ser senzilla també, però una mica inquietant: "De moment, volem captar usuaris".
“No es pot pretendre vendre als metges del sector privat una app que farà que els seus pacients no vagin a la consulta. Ningú no pagarà per perdre part del seu ‘negoci’”
Un parell d'anys més tard, vam coincidir en una altra acceleradora (llavors, jo també com a emprenedor). Ells continuaven parlant dels seus usuaris, que ja es comptaven per centenars de milers. Mentrestant, anaven rebent els diners de prestigiosos fons d'inversió en successives rondes de finançament. I aquí vull fer un apunt: sempre m'ha sorprès la simplicitat dels arguments que donen els ventures capitals per pujar-se al carro d'un projecte. En aquest cas, es tractava de la impressionant tasca prèvia dels fundadors/es a una gran empresa tecnològica, i la immensa dimensió i oportunitat del mercat.
He fet aquesta interminable introducció per parlar d'un tema que sempre m'ha preocupat, tant quan he començat una empresa des de zero, com quan m'han demanat l'opinió sobre determinants projectes en salut digital. Crec que per tenir èxit amb un projecte tecnològic és imprescindible tenir un coneixement profund del sector i un model de negoci clar basat en aquest coneixement. No es pot pretendre vendre als metges del sector privat una app que farà que els seus pacients no vagin a la consulta. Encara que aquesta sigui meravellosament eficient i beneficiosa pel planeta, ningú no pagarà per perdre part del seu "negoci". Ni tan sols un metge.
Així doncs, sempre que sento parlar de nous projectes i rondes de finançament, especialment en el sector que conec, em pregunto si el que proposa aquella empresa té sentit, i si l'equip que l'ha creat coneix el mercat (són infermeres, són metges, són gestors sanitaris o bé són representants comercials d'una farmacèutica?). He vist projectes funcionar molt bé amb una modesta inversió tecnològica, però amb un coneixement espectacular de les dinàmiques del sector. És el cas de TopDoctors, per posar un exemple, que té uns fundadors extremadament talentosos i experimentats en la relació amb els metges. D'altra banda, he vist projectes, de lluny, com el de la malaguanyada Elisabeth Holmes (Theranos), o de més a prop, com Medtep o Saluspot (millor web mèdica 2015, va tancar el 2017) que o bé eren un frau, o bé no tenien clar el seu model i no van ser capaces d'aixecar el vol, malgrat les inversions milionàries que van rebre.
"Tenir un model de negoci clar i un coneixement profund del sector on es vol innovar són dues de les claus que poden permetre que els projectes tecnològics tirin endavant amb èxit"
Tenir un model de negoci clar i un coneixement profund del sector on es vol innovar són dues de les claus que poden permetre que els projectes tecnològics tirin endavant amb èxit. Al món de la salut, especialment, és imprescindible conèixer bé les dinàmiques dels diferents actors (professionals, usuaris finals i institucions), per tal que el nostre model de negoci tingui sentit i sigui un èxit.