Les biblioteques creen una xarxa única de préstec de documents
Els equipaments de Catalunya comparteixen el fons documental i permeten als usuaris accedir al catàleg de qualsevol espai del territori
Categories:
Els 15 milions de documents que hi ha a les biblioteques catalanes són des d'ara accessibles per a qualsevol usuari. La Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya han unificat els catàlegs i han creat una xarxa única, Atena, accessible per a tots els ciutadans. Els préstecs es podran gestionar per internet i el sistema aprofitarà les balises internes per fer arribar els documents arreu del territori. També s'unifiquen els quatre milions de carnets de existents i a la llarga es crearà un document únic del Sistema de Biblioteques Públiques de Catalunya.
La nova xarxa compta amb 429 equipaments –417 biblioteques i 12 bibliobusos– amb 12 milions de llibres i 3 milions de materials audiovisuals i sonors. També hi ha unificació a nivell d'usuaris i el nou sistema públic compta ja amb 4 milions de carnets de biblioteca, dels quals hi ha uns 900.000 usuaris actius.
Unificar un servei al país
El diputat de Cultura de la Diputació de Barcelona, Joan Carles Garcia, explica que el catàleg compartit eliminarà l'eterna divisió entre Barcelona i la resta de demarcacions. "No havíem de pensar tant en l'administració, sinó en l'usuari", ha reconegut el també alcalde de Tordera (Maresme). Garcia ha explicat que ell mateix ha patit en primera persona la divisió de catàlegs existent. Fins ara, detalla, no podia anar a la biblioteca del municipi veí de Blanes perquè a les comarques gironines la gestió requeia sobre la Generalitat, mentre que Tordera formava part de la xarxa de la Diputació de Barcelona. "Ara aquesta paradoxa estarà resolta", celebra.
A més, el nou sistema implementa un servei de préstec interbibliotecari a tot el país que permet que qualsevol usuari pugui demanar en préstec qualsevol document disponible a qualsevol de les biblioteques públiques de Catalunya. "És un dia feliç en el que fem un pas important en els sistema de lectura pública", es felicita la consellera de Cultura, Àngels Ponsa.
Aquest nou sistema de préstec mourà els documents d'una punta a l'altra del país a través de l'estructura logística pròpia i preveu que els usuaris que en faci ús puguin rebre els llibres en préstec "en molts pocs dies". Diputació i Generalitat han treballat en molts supòsits per minimitzar els desajustos en el lliurament de llibres.
Les dues administracions han destacat el paper inclusiu de les biblioteques i posen en valor la seva utilitat durant els mesos més durs de la pandèmia. "La cultura és una eina que ens ajuda a tornar a sentir-nos be", assegura Garcia. La consellera, per la seva banda considera les biblioteques equipaments "essencials" que "curen l'ànima i la ment".