Secartys reivindica la IA com a motor de competitivitat i accelera la seva transformació per connectar la indústria tecnològica catalana

L’entitat reuneix més de 200 professionals al Secartys Day 2026 per debatre sobre IA, geopolítica i el futur de la indústria, en una jornada marcada també pel lliurament dels primers Premis Secartys.

Sergio Cabanelas Alcaide

L’entitat reuneix més de 200 professionals al Secartys Day 2026 per debatre sobre IA, geopolítica i el futur de la indústria.
L’entitat reuneix més de 200 professionals al Secartys Day 2026 per debatre sobre IA, geopolítica i el futur de la indústria. | Cedida

La intel·ligència artificial s'ha consolidat com una de les principals palanques de transformació de la indústria, però el seu veritable impacte dependrà de la capacitat de les empreses per integrar-la dins de la seva estratègia de negoci. Aquesta ha estat una de les principals conclusions del Secartys Day 2026, la trobada anual de l'ecosistema tecnològic català, que ha reunit més de 200 directius, empreses i representants institucionals al Recinte Modernista de Sant Pau per analitzar els grans reptes de la indústria en un context marcat per la digitalització accelerada i la incertesa geopolítica.

La jornada també ha servit per presentar la nova etapa de Secartys, coincidint amb el primer any de Jordi Aguasca al capdavant de la direcció general, i per donar a conèixer una renovació dels estatuts, de la identitat corporativa i del model d'acompanyament a les empreses.

Secartys reivindica una nova etapa per reforçar la col·laboració entre empreses, administracions i ecosistema tecnològic davant els reptes de la digitalització.

El president de Secartys, Sergio Hernández, ha definit aquest últim any com "un any de transformació i de canvis", en què l'entitat ha reforçat el seu paper com a espai de connexió entre empreses i administració. "Volíem construir més comunitat i ho hem aconseguit. També hem aconseguit sumar amb l'Administració pública", ha afirmat. Segons Hernández, la indústria viu una nova etapa marcada per la irrupció de la IA i pels canvis geopolítics globals, dos factors que obliguen les empreses a adaptar-se amb rapidesa.

La IA obliga les empreses a replantejar el seu model de negoci

La primera taula rodona de la jornada, moderada per Jordi Aguasca, ha reunit Enric Jové, conseller d'Estratègia Institucional i Corporativa de la Cambra de Comerç de Barcelona; Joan José Berbel, president de la Comissió d'Innovació i Digitalització de PIMEC, i Maria Mora, directora d'Innovació i Emprenedoria de Foment del Treball.

Els tres han coincidit que la intel·ligència artificial representa un canvi de paradigma comparable a les grans revolucions industrials i que les empreses han de deixar de veure-la únicament com una eina d'automatització.

Per a Jové, la IA obliga les organitzacions a repensar completament la seva manera de treballar. "La IA ens obliga a fer un reset. Tant en l'àmbit estratègic com en el dia a dia, ens força a fer les coses d'una manera diferent", ha assegurat. El directiu de la Cambra també ha explicat que utilitza aquestes eines per reforçar el pensament estratègic i ha advertit que les empreses hauran d'anticipar els futurs models de negoci.

En aquest context, ha deixat una de les reflexions més comentades de la jornada en comparar la situació actual amb una fase d'adopció massiva de la tecnologia. "La IA és el nou fentanil empresarial. Avui ens subvencionen els tokens perquè ens hi acostumem, però més endavant caldrà valorar-ne molt bé el cost i el retorn."

Les pimes hauran d'adaptar-se a un nou model empresarial

Des de PIMEC, Joan José Berbel ha defensat que la irrupció de la IA implica un canvi profund dels hàbits empresarials. "La IA provoca destrucció i transformació, però també generarà moltes oportunitats", ha afirmat.

Segons Berbel, la clau serà adoptar aquestes tecnologies a partir de casos d'ús concrets i no per tendència. També ha advertit de l'aparició d'un nou perfil empresarial: els solopreneurs, negocis creats des del primer moment amb la IA integrada al seu model operatiu i que necessiten estructures molt reduïdes.

Els experts coincideixen que la IA només generarà avantatge competitiu si s'integra dins de l'estratègia empresarial i no només com una eina tecnològica.

En la mateixa línia, ha animat les empreses a qüestionar els seus models actuals. "Cal posar en crisi el model de negoci perquè la IA ens ajudi a imaginar com hauria d'evolucionar."

Per la seva banda, Maria Mora ha defensat que la IA acabarà convertint-se en una autèntica palanca de productivitat, però ha reconegut que moltes organitzacions encara no han aconseguit traslladar l'ús personal d'aquestes eines al terreny competitiu.

"El problema no són les eines. El gran repte és perdre la por. La curiositat serà una dels grans avantatges competitius dels equips", ha afirmat, insistint que el focus de la transformació digital continua sent les persones i no la tecnologia.

Actualment, el 17,5% de les empreses de l'estat espanyol ja han incorporat la intel·ligència artificial als seus processos, mentre que Catalunya compta amb més de 500 empreses especialitzades en IA, dues dades que evidencien l'acceleració de l'ecosistema.

La geopolítica obliga la indústria a reforçar la seva resiliència

La segona taula rodona ha abordat l'impacte dels nous equilibris geopolítics sobre la indústria tecnològica.

Hi han participat Ana López, directora de la unitat de negoci de serveis tecnològics de CT Solutions; José Antonio Andrés, CEO de CERC Ingeniería; Isabel Guedea, fundadora d'ENDEF Engineering, i Xavier Martín, CEO de Faro Barcelona.

Durant el debat, els participants han coincidit que la digitalització permet a les empreses reaccionar amb més agilitat davant d'un context cada vegada més volàtil, però també han advertit que la incertesa internacional obliga a reforçar la seguretat, diversificar riscos i generar més valor diferencial.

Una nova etapa per a Secartys

Més enllà dels debats, el Secartys Day ha servit per presentar la renovació de l'associació. El director general, Jordi Aguasca, ha explicat que la nova estratègia pretén convertir Secartys en una comunitat industrial encara més connectada i orientada a l'acompanyament personalitzat de les empreses.

La indústria catalana alerta que la geopolítica i la incertesa global obliguen les empreses a reforçar la seva resiliència i accelerar la innovació.

"Som una comunitat industrial activa que representa els seus socis i no renunciem al que hem fet durant molts anys", ha defensat. Segons Aguasca, la nova plataforma presentada durant la jornada simbolitza aquest canvi de model i la voluntat d'oferir serveis més adaptats a les necessitats de les empreses.

Premis a la innovació, la sostenibilitat i el lideratge

La jornada també ha acollit la primera edició dels Premis Secartys, que han reconegut iniciatives empresarials destacades en diferents àmbits.

Powerbim ha rebut el premi a la Innovació Empresarial pel projecte Gemelo Digital; Taqta ha estat distingida pel seu Impacte Empresarial en Sostenibilitat gràcies al projecte Redoit; i Jordi Batet, CEO de DigiProces, ha estat reconegut amb el premi al Lideratge.

L'acte de lliurament ha comptat amb la participació del conseller d'Empresa i Treball, Miquel Sàmper, i de la comissionada especial per a la competitivitat industrial i de la pime del Ministeri d'Indústria i Turisme, Núria Aymerich.

Sàmper ha reivindicat que la indústria torna a ocupar "un paper central en les estratègies de competitivitat i autonomia estratègica", mentre que Aymerich ha recordat que, més enllà de la tecnologia, "el més important són les persones i les organitzacions capaces de construir ecosistemes empresarials sòlids".

La jornada, conduïda per la periodista Ruth Gumbau, ha finalitzat amb una actuació del tenor Marc Sala i un espai de networking entre empreses i professionals, consolidant el Secartys Day com un dels principals punts de trobada de la indústria tecnològica catalana.