El 78% dels infants és usuari almenys d’una xarxa social abans d’acabar educació primària
Un estudi impulsat pel govern espanyol i Unicef apunta que els menors tenen el primer telèfon mòbil als 10,8 anys de mitjana
Categories:
Gairebé vuit de cada 10 infants, un 78,3% concretament, són usuaris d’almenys d’una xarxa social abans d’acabar l’etapa d’educació primària. Aquesta és una de les dades de l’estudi impulsat pel govern espanyol i Unicef, que també apunta que el 92,8% d’adolescents ja disposa de telèfon mòbil propi a l’ESO i que el primer dispositiu el tenen als 10,8 anys de mitjana. Així i tot, els autors de l’estudi puntualitzen que l’inici en l'ús de la tecnologia no el marca el mòbil, sinó la tauleta.
El 92,5% dels adolescents està registrat a alguna xarxa social i tres quartes parts són en tres o més plataformes. WhatsApp (78,4%), YouTube (78,4), TikTok (66,9%) i Instagram (60,6%) són les més usades. Gairebé el 9% d’infants de 10 a 12 anys dedica més de cinc hores diàries a les xarxes socials entre setmana, una xifra que es duplica durant el cap de setmana amb gairebé el 20% dels joves. A més, s’apunta que el 44,3% dels joves porta el mòbil al centre educatiu i que el 40% dorm amb el dispositiu. Un de cada tres assegura que el mira a classe i la meitat reconeix que el fa servir de matinada.
L’estudi del govern espanyol i Unicef vincula el consum problemàtic dels mòbils i les xarxes amb més malestar emocional. De fet, un de cada quatre joves reconeix haver sentit ansietat, tristesa, sensació de buidor o depressió. A part dels problemes de qualitat de vida i de salut mental, l’ús intensiu s’associa a més exposició a situacions d’assetjament, ciberassetjament o control de parella; on un 10% dels enquestats assegura haver-ne patit.
Un altre aspecte que contempla l’informe és la desconnexió. S’apunta que tan joves com infants són cada vegada més conscients dels riscos del món digital i que més de la meitat dels enquestats manifesten la necessitat de poder desconnectar de l’entorn digital i reclamen més educació en aquest àmbit. Alhora, els autors insten a formar el professorat i les famílies per garantir un bon acompanyament en l’ús de les pantalles.
L’accés a la pornografia és un altre dels objectes d’estudi de l’enquesta, on cada cop el consum es dona en edats més joves. Concretament, se situa als 11,5 anys de mitjana i en un 29,6% de l’alumnat assegura haver vist pornografia en alguna ocasió. L’accés es considera “bastant fàcil” o “molt fàcil” en set de cada deu infants i fins a un 9% dels infants i joves reconeix haver rebut pressions per enviar fotos o vídeos de caràcter eròtic o sexual.