Perplexity AI aterra amb un producte innovador i amb una petició de més suport als governs
El desplegament de models de codi obert i respectuosos amb els usuaris és un dels eixos de la companyia, que integrarà la seva tecnologia al nou telèfon de Deutsche Telekom
Categories:
Deutsche Telekom ha presentat en el marc del Mobile World Congress (MWC) un nou telèfon mòbil que té com a protagonista la intel·ligència artificial generativa. El terminal disposa d’un assistent anomenat Magenta AI, desenvolupat per Perplexity AI. La proposta aspira a competir de tu a tu amb Google amb un sistema que pot executar tasques de manera proactiva i que permet un grau de personalització mai vist al mercat, segons assenyalen. S’espera que surti a la venda al llarg del 2026 per un preu per sota dels 1.000 euros i amb una interfície sense aplicacions, totalment neta perquè l’usuari esculli quines hi vol instal·lar.
Fundada el 2022 a San Francisco (Estats Units) per Aravind Srinivas, un dels ponents d’aquest MWC, Perplexity celebra dos anys i mig de vida amb 150 treballadors i competint amb els gegants del sector amb un model que prioritza contingut “no esbiaixat” i que cita les fonts de la informació. “En les últimes dues dècades no hi havia hagut innovació en els motors de recerca. Ens vam adonar que amb la intel·ligència artificial hi havia una oportunitat, perquè la millor tecnologia estava àmpliament disponible gràcies a les APIs i als models de codi obert. Vam fer servir aquesta tecnologia per construir un producte que no està orientat a mostrar enllaços, sinó respostes”, detalla a l’ACN Ryan Foutty, vicepresident de negocis de la companyia. A més el motor no mostra anuncis que influencien els resultats que veuen els usuaris, que també poden controlar i eliminar algunes de les fonts que contenen les respostes.
"Ens vam adonar que amb la intel·ligència artificial hi havia una oportunitat, perquè la millor tecnologia estava àmpliament disponible gràcies a les APIs i als models de codi obert"
L’empresa ha passat de registrar 2.000 consultes al dia a 20 milions en el seu curt temps de vida. “El nostre objectiu és arribar a més de 100 milions de consultes al dia i quan hi arribem a 100.000 milions”, apunta. Ara, aspiren a arribar als dispositius de tot el món amb un assistent que competeix amb Google Assistant o Siri i defensen la capacitat democratitzadora que ha tingut la intel·ligència artificial per les empreses tecnològiques.
La IA com a element diferenciador
Una de les raons que ha permès el ràpid creixement d’una companyia com Perplexity, relata Foutty, és la conjuntura al voltant de la intel·ligència artificial. “És la primera vegada en molt de temps que la millor tecnologia no viu només dins de poques companyies, sinó que està completament disponible amb models de codi obert. (...) Ja no hi ha aquest avantatge tecnològic que només tenien les empreses i start-ups més grans”, hdiu.
Tenint en compte aquesta disponibilitat tecnològica i la quantitat de noves companyies que l’estan explotant, Foutty pronostica que el monopoli tecnològic anirà a menys en el futur: “Els beneficis de la nova onada d’internet no se centraran en poques empreses molt grans, sinó que la indústria estarà molt més fragmentada, cosa que permetrà la creació de més negocis, més productes, empreses en benefici dels consumidors i, en últim terme, de crear més feines”.
“Els beneficis de la nova onada d’internet no se centraran en poques empreses molt grans, sinó que la indústria estarà molt més fragmentada, cosa que permetrà [...] crear més feines”
Perplexity es diferencia de la competència pels incentius que reben les fonts del contingut que es fa servir. “L’èxit està lligat al del periodisme i al de l’ecosistema de publicacions digitals. Quan fem diners amb els anuncis de Perplexity compartim els ingressos amb les fonts que estan referenciades a les respostes. Aquest serà el model de negoci del futur”, afirma. A més dels incentius financers, la plataforma ofereix als mitjans els seus serveis gratuïtament.
Preguntat per l’aspecte legal de fer servir contingut que no t’és propi, Foutty assegura que es regeixen “pel principi legal que diu que no pots posar un ‘copyright als fets. Creiem en citar les fonts i ser transparents”.
Pel que fa a les implicacions a futur de la intel·ligència artificial, el directiu de la companyia tecnològica creu que “farà que la gent sigui més productiva i tingui més temps”. “La intel·ligència artificial serà una eina perquè la gent sigui millor, faci coses més ràpidament. Les persones que comencin a fer servir la intel·ligència artificial colliran els fruits dels beneficis de la productivitat”, ha afirmat.
Una mirada internacional
En un moment en què els Estats Units i la Unió Europea xoquen en la regulació del sector tecnològic i de la intel·ligència artificial en concret, Foutty recorda que aquest món encara es troba en un moment molt incipient i ha demanat a les administracions que donin suport a la innovació “continua” per permetre als consumidors accedir a noves tecnologies. “La realitat és que és molt d’hora en l’era de la intel·ligència artificial”, apunta.
"Donem la transparència amb les fonts i aportant fets a les respostes. Ens enfoquem molt a buscar la veritat i a no ser esbiaixats"
A diferència d’altres companyies com Open AI, Perplexity no centra el seu negoci en la construcció dels models de llenguatge sinó que dins d’una varietat de models busquen el que és millor per a la resposta que demana l’usuari. “La transparència és al nucli de Perplexity. Donem la transparència amb les fonts i aportant fets a les respostes. Ens enfoquem molt a buscar la veritat i a no ser esbiaixats”, explica.
En plena guerra geopolítica per desenvolupar la tecnologia més innovadora, ha defensat el futur dels Estats Units com a potència emprenedora. “Hi ha una mentalitat de poder construir una cosa des de zero i molta ambició”, diu. Una energia que es combina, ha continuat, amb la voluntat dels emprenedors d’arriscar-se i dels inversors de donar-los suport amb grans quantitats de capital.