Investigadors d’i2CAT ideen un bessó digital per optimitzar el transport públic a les ciutats
La solució codesenvolupada amb ACISA i Aimsun aspira a reduir el trànsit i els nivells de pol·lució d’entorns urbans a partir de decisions preses amb dades reals
Categories:
Un equip d’investigadors de la Fundació i2CAT, en col·laboració amb les empreses ACISA i Aimsun, han creat un bessó digital que busca millorar l’eficiència del transport públic en entorns urbans. La solució s’emmarca dins del projecte de recerca 6GTWINROAD, finançat pels fons europeus Next Generation UE, i té com a objectiu idear sistemes intel·ligents que permetin superar l’actual model, en què els vehicles públics, com autobusos i de serveis d’emergències, han de conviure amb automòbils privats, sovint en moments de trànsit d’alta complexitat.
Per elaborar aquest primer bessó digital, l’equip va instal·lar una sèrie de sensors en una infraestructura viària delimitada per recollir les dades dels vehicles que hi circulen, amb les quals s’ha pogut determinar els fluxos d’intensitat del trànsit i de nivell de congestió durant el dia. Amb aquesta informació, s’ha dissenyat un sistema de control intel·ligent de semàfors que és capaç de redirigir el trànsit seguint diferents prioritats. “El que fem és injectar-li informació de l'estat de la via al bessó digital, que no és més que una rèplica virtual de l'escenari de mobilitat. Per a això, utilitzem sensors que tenim desplegats al llarg de la infraestructura. Amb tota aquesta informació, el que fa el bessó digital és prendre decisions de quines són les accions per optimitzar el trànsit i reduir els nivells de pol·lució”, explica el líder de recerca en V2X a i2CAT, Francisco Vázquez Gallego.
Aquest sistema s’ha demostrat amb una prova real a Terrassa, concretament en la rotonda situada entre l’avinguda Jaume I i el carrer del Periodista Grané. Per fer-les, es va equipar un vehicle amb una unitat a bord (OBU) per facilitar les comunicacions entre vehicle i infraestructura, a més a més d’altres serveis V2X (vehicle-to-everything, vehicle a altres sistemes). Amb aquests preparatius enllestits, s’han testat dues proves: per una banda, una demostració de com el vehicle podia enviar peticions de prioritat bus al sistema, amb la intenció de poder complir els horaris previstos. Per l’altra, una prova de si la solució podia adaptar l’alternança dels semàfors en temps real, tenint en compte les prioritats de circulació en el supòsit que succeís una incidència a la via, com ara un embús o un accident.